Korparna på Kallskärslid. Akt 1023. Allt mindre bönhörda i Torekov.
Akt 1023 2013-06-27
Allt mindre bönhörda i Torekov

– Lugin, minns du bönen om vrak vid våra stränder . . .
– Självklart Gunin, finns i Akt 196 från den 25/12 2006 . . .
– Nu när vi är inne i perioden 1916 – 1930 kan vi konstatera
att bönen har tappat något av sin kraft, enbart 13 förlisningar . . .
– Tidigare perioder i Akterna 997, 998, 999, 1008 och 1020 gav
bönen 18, 19, 16, 6 (sexårsperiod) respektive 28 förlisningar . . .
– Trots att period vi tar upp nedan inrymmer ett världskrig . . .
– Fartygen blev sjövärdigare, många blev motordrivna, bättre naviga-
tionsutrustning nyttjades, effektivare sjöräddning . . .
– Vi kör listan . . .
– Vi har inte med fartyg som togs till Bjärekusten för bråkning och upp-
huggning, om transporten gick fri från olyckor, som bilden ovan . . .
– Och inte heller fartyg som kunde bärgas och återgå i sjöfart . . .
– Precis, det är vrak i ordets bemärkelse som vi redovisar . . .
Statistikunderlag för fartygshaverier 1916 – 1930
Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)
Delvis havet mellan Kullen och Tylön.
Inom (parentes) antal utmed resterande del av
Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)
1916 0 (11) Närmast var en dansk ångare Nordjylland vid Haverdal,
samt en tysk ångare Trave, torpederad norr om Kullens fyr.
1917 1 (9)
Svanen Dansk skonare satt i brand av tysk marinenhet och sattes
av besättningen på grund vid inloppet till Torekovs hamn.
Anm: Om Svanen, med bild, se Akt 619 från 26/12 2009.
Namnbräda i Skjulet i sista bilden nedan.
1918 1 (7)
Odin 15/4 Tysk ångare sänkt av engelsk jagare väster om Väderön.
1919 2 (5)
Staghound 7/5 Svensk kutter vid Väderön, av okänd anledning.
Herman 17/10 Dansk skonert vid Väderön / Torekov i hårt väder.
Besättningen räddad.
1920 1 (14)
Orsa 15/1 Svensk ångare vid Vingaskärs sydspets i tät dimma.
Från Malmö mot Halmstad i barlast. Besättningen lämnade efter 3 dagar.
Anm: En svensk galeas, Aron, från Torekov, med Albert K Falk som skeppare, grund-
stötte och sjönk i regntjocka och SO vind utanför Onsala (Malö) underresafrån
Halmstad mot Göteborg med 151 kbm ved i lasten. Besättningen räddad.

1921 1 (7)
Constance 12/6 Norsk jakt utanför Väderön, draggade i hårt väder.
Besättningen räddad. Från Köpenhamn mot Trondheim i barlast.
1922 1 (10)
Maria Holländs galeas vid Torekov, Källran, i hårt väder.
Från Middlesborough mot Malmö med salt. Besättningen räddad.
1923 1 (6)
Östersjön 2/9 Svensk ångare 7 nm norr om Kullens fyr pga kollision.
Från Malmö mot Göteborg med styckegods (bl a Larsenkonjak).
Två man omkom, 14 räddades. Kollisionen fick rättsligt efterspel.
1924 0 (9) Närmast: Se nedan Anm: Tärnan.
Anm: 18/12 gick järnbarken Tärnan från Karlskrona på vid Hovs Hallar i tät
dimma under resa från London till Karlskrona i barlast. Besättningen på 17 man
räddade sig i egna livbåtar. Vraket såldes på auktion (kapten Edson i Viken) och
höggs upp på platsen.
Tärnan finns omskriven i Akter som bl.a. 236 – 239, 243 i
februari 2007 samt 252 i mars 2007.

1925 0 (8) Närmast var 18/11Svensk motorjakt, Delfin, vid Nidingen
1926 2 (1)
Svea 3/3Svensk skonare vid Väderön, Orskär, tjocka och hårt väder.
Från Nyköping mot Halmstad i barlast. Besättningen räddad.
Walborg 17/5 Svensk motorjakt vid Väderön, norrsidan.
Från Hunnebostrand mot Helsingborg med gatsten. Besättningen räddad.
1927 1 (9)
Svea 1/11 Svensk galeas från Torekov vid norra stranden i Torekov.
Från Halmstad mot Torekov i hårt väder. Besättninge kunde gå iland.
Skeppare var Hugo Härström, som kunde gå rätt upp till sitt hus vid
Bläsingeraden, utmed norra stranden.
Anm: 1/7 grundsattes barken Zippora på Slättaröds mal för bråkning
och upphuggning. Barken var byggd i Norge 1878 och såldes till Sverige
1919. Fartyget 54,4 x 10,9 x 6,4 m i fur/pitchpine. 830 nrt och 935 br.ton.
Siste ägaren var J Holmström i Torekov.

1928 0 (6) Närmast var den svenska fiskekuttern Asta vid Varberg 12/9.
1929 0 (6) Närmast var den svenska motorjakten Delfin vid Viken, 27/12.
1930 2 (2)
Christine Tysk (?) ångare NV om Väderön, okänd anledning.
Kan ha gått till botten redan under 1920-talet eller fram mot 40-talet.
Eugen 9/7Svensk motorgaleas 3 nm ONO Kullens fyr, sprang läck.
Från Moss till Köpenhamn med majs. Besättningen omkom, 4 pers.

1916 – 1930 Summa 15 år: 13 respektive (110)vrak = 123 förlista fartyg.
De 123 fartygens nationaliteter: 72 svenska, 15 danska,12 tyska, 7 norska
3 holländska, 2 finska samt 1 vardera från USA, Belgien, Irland, Estland och
Honduras.
De 123 fartygens typer: 22 ångare, 20 galeaser och 9 motorgaleaser, 7 jakter
och 15 motorjakter, 9 skonare och 9 motorskonare, 7 skonerter och 1 motor-
skonert, 6 kuttrar och 1 motorkutter, 5 barkar och 1 ångbark, 4 ångtrålare,
2 tjalkar samt 1 vardera av coastler, pråmfartyg, fyrskepp och läktare.
– Vi återkommer med en ny period . . .
– Som även den, 1931 – 1945, innehåller ett världskrig.
– Vi återkommer även till bärgade fartyg och upphuggna sådana, i senare Akter.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. Akt 1022. Miljöbyte IV i Torekov.
Akt 1022 2013-06-23
Miljöbyte IV i Torekov
– Lugin, återdags för miljöbyte . . .
– Gunin, är dåligt midsommarväder inte en konstanthet . . .
– Nu gäller det vandring . . .
– Precis, dåligt väder är lågtrycksvandring . . .
– Nu gäller det skjulavandring . . .
– Heter det inte skulavandring, skula, söka skydd mot blötande nederbörd . . .
– Det bör nog, utanför dialekterna, benämnas skylavandring . . .
– Kom i gång . . .
– Skjulavandring har förekommit i Skjulet i Torekov sedan Hedenhös . . .
– Jag vet, hålla börs, i Torekov lika med att lösa ”världsproblemen”.



i bredd, axel mot axel, från gavel till gavel . . .
– Problemet var, vid åtta gubbar i bredd, hur flankpersonerna skulle kunna
uppfatta varandras gordiska hugg . . .
– Det var gubbar närmast mitten som bestämde, övriga lyssnade . . .
– Ordning och reda, inga demokratiska floskler där inte . . .
– Och nu, menar du, att traditionen har återuppväckts . . .
– Verkar så . . .



– Samtalstonen verkar lugnare än under gångna tidigare . . .
– Problemen är måhända redan lösta . . .
– Genusperspektivet finns inte på dagordningen . . .
– Med det finns varianter mot tidigare rutiner . . .
– Du menar alternativ vandring utanför Börsen . . .
– Vandring kan tydligen vara svepande tankar under sittning . . .

– Eller tunga tankar via krökta ryggar . . .

- Hur som, vi vandrar vidare, på vingars vis.
– Sommarreprisen, närliggande sjöfartsmuseet, ligger dolt i Akt 786, den 13 maj 2011
och supportad senare i Akter under juni 2011 som 791 – 794 samt Akt 833, 27/7 2011
och Akt 967 den 15 november 2012.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. Akt 1021. Ödesdag för Torekovs övervakning.
Akt 1021 2013-06-21
Ödesdag för Torekovs övervakning.
– Glad midsommar. Övervakningskameran här.
Vadå, stör friden.
Det gäller ett fortsatt viktigt budskap.
Jag har fått allvarlig kritik. Anses ha varit andefattig i min
utövning i Akt 1018, den 9/6, om förnöjelsens ögon.
Alla var inte nöjda. Jag kompletterar.
Först då några änder, oaktat oändliga Akter med dessa arter.
Senast i Akt 1013, 15/3, med bläsand och svanar. Tjatigt.
Men visst, deras ällingar är gulliga och förvisso försedda med
ögon. Välkomna till Bjärekusten.

Vissa arter vill mer visa upp sig själva än sina ättelägg. Linslusar. Tjatigt.
Men visst. De blir nog observanta individer i Bjäremiljön.

Blåmesen från Akt 1017, 5/6, ansåg sig förfördelad vis á vi
pilfinken, som fick visa upp sina världsnyfikna ungar i Akt 1018,
den 9/6.
Jag kör några bilder om mesens liv och leverne i detta avseende.
Först får han visa upp sig vid holken som i Akt 1017, sedan när
han i regn och rusk håller uppsikt. Så ropar någon mat och det
blir fart.


Och nu, ok, vi visar ungarna i olika utvecklingsstadier betrakta
omvärlden. Det finns de arter som avundas dem holken, bidar
sin tid för att ta över. Som om det var bostadsbrist i Torekov.

Men det är, som jag poängterat, och poängterar, viktigt med
många vaksamma ögon.
Av föregående Akt, Akt 1020 att döma, kan även korpar missa.
Gunin och Lugin skrev av vrak, bl. a. Svea, 1902, som bogserades
till Torekov för upphuggning. Hade de haft ögonen med sig och läst
NST från den 16/1 1902 hade de kunnat referera hela det dramatisk
skeendet. Det var ångaren Dan som bogserade från Köpenhamn. Vid
Vingaskär, i storm, brast bogserkabeln och Svea drev mot land. Lots-
båten och Dan hjälptes åt och lyckades få Svea i lä under Väderön vid
Vrenen. Stormen kom från SV. Dan återvändemot Köpenhamn och
Lotsbåten till Torekov med all besättning utom de fyra ägarna till Svea,
som valde att stanna ombord. Under natten vred stormen mot NV och
Väderöns läskydd upphörde. Fartyget bråkade sönder och drev iland
vid Ydrehall som spillror. De fyra ombordvarande drunknade. De om-
komnas namn: Isak Bengtsson från Faritslöv, Edvard Gudmundsson och
Jöns Nilsson från Torekov samt Andreas Pålsson från Påarp.
Även olyckans efterspel är dramatiskt.
Om någon till äventyrs ha slarvat NST för dagarna 16 – 18/1 1902 kan
referaten läsas i en intressant bok av Karin Falkmer: ”Burensvik – Dagshög,
om naturen, kulturen och människorna” (2004 ISBN 91-631-6235-0).
Intressant att se om Gunin får med vraken efter Karla-Marie 1954
och Porfyr 1969, beskrivna i samma bok.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. Akt 2020. Ödesdagar kring Torekov
Akt 1020 2013-06-19
Ödesdagar kring Torekov

– Gunin, då vrakar vi vidare i vraken . . .
– Lugin, du menar att vi vidgar Akterna 997 – 999 och Akt 1008 från april i år . . .
– Ja, det blir väl nu perioden 1901 – 1915, en ny femtonårsperiod . . .
– Totalt 146 västkustvrak och av dessa 28 inom vår intressesfär . . .
– Intressant är 1911 när stormvädret runt makadamlastningen vid Dagshög kostade
fraktfarten 5 fartyg, varav fyra från hemmahamnarna Ramsjö och Torekov . . .
– Ok, vi drar listan . . .
Statistikunderlag för fartygshaverier 1901 – 1915
Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)
Delvis havet mellan Kullen och Tylön.
Inom (parentes) antal utmed resterande del av
Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)
1901 1 (5)
Gerda 24/11 Svensk jakt vid Väderön, strömt och tjock dimma
Från Höganäs mot Torekov i barlast.
1902 3 (12)
Svea 15/1 Svensk bark vid Väderön, bogsering i hård storm till Väderön
där den slet sig och strandade vid Ydrehall.
Fartyget köpt (?) inför sista resan av Jöns Nilsson i Torekov för upp-
huggning vid Torekov. Besättningen omkom.
Dufvan 30/9 Svensk galeas norr om Kullens fyr pga fartygskollision.
Från Kolding mot Falkenberg i barlast.
Fågeln 26/12 Svensk jakt i Torekovs hamn pga stormsprängd förtöjning.
Redare: Axel Kullenberg. Ingen besättning ombord.

1903 1 (30)
David 10/9 Svensk skonert vid Torekov, Källran, pga strömsättning.
Från Halmstad mot danska Nykjöbing, lastad med trävaror.
1904 1 (5)
Hebron 18/12 Svensk skonert vid Väderön, svår storm.
Från Drammen mot Ystad. Besättningen omkom.
1905 0 (6) Närmast var den danska jakten Systrarna, på grund 28/10 vid Tylön.
1906 2 (6)
Axel 28/9 Svensk skonert vid Hovs Hallar i storm.
Besättningen räddad. Färd från Göteborg mot Slite i barlast.
Germania 4/12 Svensk skonert vid Skaudd –Burensvik.
1907 3 (9)
Augusta 15/5 Svensk bark vid Hovs Hallar, med flit grundsatt.
Fartyget skulle till Bjärekusten för upphuggning.
Blenda 21/8 Svensk jakt från Torekov (Otto Nilsson) vid Skaudd i kuling.
Från Köpenhamn mot Torekov i barlast. Besättningen räddad.
Ejdern 14/10 Svensk bark NV Kullens fyr, fartygskollision.
Från London mot Malmö med koks.
1908 3 (3)
Hoffnung 21/2 Tysk skonert vid Vrenen, Hallands Väderö, läck i öppen sjö.
Från Köpenhamn mot Vejle med last av mjöl. NNV kuling.
Primula 21/4 Svensk galeas mellan Skaudd och Ramsjö.
Från Warnemünde mot Halmstad i barlast. Besättningen räddad.
Gustafva 22/5 Torekovjakt vid Källran. NV storm.
Från Torekov mot Limhamn med fosforlast från strandade ångaren Canadia.
Jakten byggd i Viken 1835. 15 b-ton, 25 Dw-ton. Redare: Frans Norgren.
1909 1 (4)
Barbro 9/12 Norsk bark vid väst på Väderön. Tjockdimma.
Från Rosario i Argentina mot Libao med last av färgträ. Vraket köptes av
Frans Ljungberg i Torekov och höggs upp på Bjärekusten.
1910 0 (5) Närmast var 1/11 Svensk skonare, Mercur, vid Falkenberg.
1911 10 (4)
Jenny Torekovjakt utanför Torekov i hårt väder.
Malvina Svenskbark grundsatt för upphuggning vid Hovs Hallar
Vorwärts 21/1 Tysk galeas vid Källran. Hårt väder.
Pernau 1/3 Estländsk ångare vid norr om Kullen. Tjock dimma.
Från Sarpsborg mot Riga i barlast. Besättningen räddad. Vraket köptes
för skrotbärgning 1912 av Frans Ljungberg i Torekov. Sprängdes 1959.
Anni Maj Ramsöjakt utanför Torekov, Revet. Hårt väder.
Freda 6/11Torekovjakt vid Kapellhamn, Väderön. Slet sig i storm.
Gottfrid 6/11 Ramsjögaleas vid Dagshög. Slets sig vid makadamlast.
Galeasen strandade och blev vrak. Besättningen bärgad. Hård storm
Jens 6/11 Dansk ångare vid Skummeslöv. Orkanartad storm.
Från Köpenhamn mot Dagshög i barlast. Besättningen räddad.
Maria 6/11 Ramsjöjakt vid Dagshög. Hård storm.
Lastade makadam och blev vrak. Besättningen räddad.
Märta 6/11 Ramsjöjakt vid Dagshög. Hård storm.
Lastade makadam och blev vrak. Besättningen räddad.


1912 0 (6) Närmast var en svensk jakt 4/8 vid Söndrum, Halmstad och
en norsk ångare 10/5 vid Kullens fyr.
1913 1 (9)
California 2/1Svensk skonert vid Väderön. Västlig kuling.
Besättningen räddad. Färd från Ålborg mot Halmstad i barlast.


1914 2 (6)
Ceres 30/1 Svensk galeas vid Badeskär, Torekov. SV hård kuling.
Från Ålborg mot Halmstad i barlast. Besättningen räddad.
Vega 26/10Torekovjakt vid Hamnaskär, Torekov. Sprang läck.
Från Dagshög mot Torekov med last av makadam. Besättningen räddad.

1915 0 (8) Närmast var 14/11 norska ångaren Adour vid Tylögrundet.
1901 – 1915 Summa 15 år: 28 respektive (118)vrak = 146 förlista fartyg.
De 146 fartygens nationaliteter: 90 svenska, 18 danska, 14 norska, 9 tyska,
6 brittiska, 4 ryska, 2 finska samt 1 vardera från Holland, Estland och Lettland.
De 146 fartygens typer: 41 jakter, 22 galeaser, 18 ångare, 16 skonerter, 15 skonare,
14 barkar, 8 briggar, 5 kuttrar, 2 slupar, 2 motorjakter, 2 pråmar och 1 däcksbåt.
– Nästa gång . . .
- När det nu blir, blir det perioden 1916 – 1930 . . .
- Då är upphuggningen vid Bjärestränderna i full gång och 1:a världskriget över . . .
- Och ett nytt laddas det upp för, med torpeder och minor . . .
- Vi återkommer.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. Akt 1019. Miljöbyte III i Torekov.
Akt 1019 2013-06-14
Miljöbyte III i Torekov
– Gunin, tid för nytt byte. Vilket byte blir det?
– Lugin, vi spiller en gul fläck mitt på kartan och ser vad det ger.

– Det blev miljön kring gamla bilverkstaden, i folkmun ”Ackes” efter den
mångårige innehavaren Artur ”Acke” Andersson . . .
– På sin tid en ”Torekovsprofil” . . .
– Vi rullar bilder från nutid till 1920-talet . . .







funder vi över en ny . . .
– Exempelvis . . .
– Vi återkommer.
– Men sommarreprisen?
– 50-talsbilden ovan leder oss till Akterna kring ”Smedjetorget”
och Södra vägen . . .
– Det var Akterna 862 och fram till 870, december 2011 och januari 2012 . . .
– Hänger vi på Olympiabiografen tillkommer At 625 från 2010-01-06.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. kt 1018. Nya ögon för miljön i Torekov.
Akt 1018 2013-06-09
Nya ögon för miljön i Torekov
– Övervakningskameran här.
Nu igen, tänker ni. Vad vill jag nu, tänker jag.
Ju, Gunin och Lugin, har startat upp en serie om miljöbyten.
Vi har sett I och II.
I Akt 1017, förra Akten, II:an, raljerade de över arternas reproduktion.
Korparna kör med växlande miljöer men med de vanliga gamla ögonen.
Jag ser i reproduktionen nya ögon.
Möjligt tack vara vakande äldre ögon.
Här mina bilder från ett ögonblick den 8 juni 2013.
Pilfinksungarna, alla fyra, som matades i förra Akten, fick idag, i tur och
ordning efter kläckningsålder, skåda ut över kommande tiders miljöer.

Men det ankommer på föräldrarna att kolla upp katten och
lära ungarna att nya miljöer kan vara farligare miljöer.
Nya miljöer är inte alltid bättre niljöer.

I holken är de, om inte helt, så i vart fall någorlunda trygga.
Arter med ungar födda på marken har det knepigare, även om
ungarnas biotopliknande fjäderdräkt kan lura vissa faror.
Och deras skriande. Tofsvipan och strandskatan låter om sig.

Men även arter med bon i rösen, träd, buskar måste vara vaksamma.
Utöver tofsvipan, strandskatan och pilfinken har jag studerat alerten
hos stenskvätta och hämpling.

Ett slitsamt leverne, som förr eller senare leder till att
ögonen tar slut.
Den art som har tur får kanske en naturens minnesruna, exempelvis
lava på stenblock, vid platsen för den sista vilan.

Jag avvaktar och ser vad korparna får se.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen
Korparna på Kallskärslid. Akt 1017. Miljöbyte II i Torekov.
Akt 1017 2013-06-05
Miljöbyte II i Torekov
– Lugin, massmedialt är ju sommaren reprisernas högtid . . .
– Gunin, syftar du på arternas reproduktion . . .

– Nej, jag menar Akternas innehåll . . .
– Menar du hela fortplantningslogistiken . . .
– Jag menar att vi, likaväl som TV1, TV2, TV4 . . .
– Jag förstår, först en liten liten nyhet, sedan repris, repris, repriser . . .
– Vi visar nu, först, en inte tidigare Akt-visad förändring . . .
– På bästa visningsplats . . .
– Pål Romares gata 1 . . .
– Fasadskylt 2006, TTBF:s . . .
– TTBF:s fasadskylt 2013 . . .


– Och nu som repris?
– Varför inte Pål Romares gata . . .
– Du menar Akter som: 142 (September 2006), 153 (Oktober 2006)
570 (Juli 2009), 641 (Februari 2010) och 869 (Januari 2012)?
– Exempelvis.
– Vi återkommer.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen