Korparna på Kallskärslid. Akt 1021. Ödesdag för Torekovs övervakning.
Akt 1021 2013-06-21
Ödesdag för Torekovs övervakning.
– Glad midsommar. Övervakningskameran här.
Vadå, stör friden.
Det gäller ett fortsatt viktigt budskap.
Jag har fått allvarlig kritik. Anses ha varit andefattig i min
utövning i Akt 1018, den 9/6, om förnöjelsens ögon.
Alla var inte nöjda. Jag kompletterar.
Först då några änder, oaktat oändliga Akter med dessa arter.
Senast i Akt 1013, 15/3, med bläsand och svanar. Tjatigt.
Men visst, deras ällingar är gulliga och förvisso försedda med
ögon. Välkomna till Bjärekusten.

Vissa arter vill mer visa upp sig själva än sina ättelägg. Linslusar. Tjatigt.
Men visst. De blir nog observanta individer i Bjäremiljön.

Blåmesen från Akt 1017, 5/6, ansåg sig förfördelad vis á vi
pilfinken, som fick visa upp sina världsnyfikna ungar i Akt 1018,
den 9/6.
Jag kör några bilder om mesens liv och leverne i detta avseende.
Först får han visa upp sig vid holken som i Akt 1017, sedan när
han i regn och rusk håller uppsikt. Så ropar någon mat och det
blir fart.


Och nu, ok, vi visar ungarna i olika utvecklingsstadier betrakta
omvärlden. Det finns de arter som avundas dem holken, bidar
sin tid för att ta över. Som om det var bostadsbrist i Torekov.

Men det är, som jag poängterat, och poängterar, viktigt med
många vaksamma ögon.
Av föregående Akt, Akt 1020 att döma, kan även korpar missa.
Gunin och Lugin skrev av vrak, bl. a. Svea, 1902, som bogserades
till Torekov för upphuggning. Hade de haft ögonen med sig och läst
NST från den 16/1 1902 hade de kunnat referera hela det dramatisk
skeendet. Det var ångaren Dan som bogserade från Köpenhamn. Vid
Vingaskär, i storm, brast bogserkabeln och Svea drev mot land. Lots-
båten och Dan hjälptes åt och lyckades få Svea i lä under Väderön vid
Vrenen. Stormen kom från SV. Dan återvändemot Köpenhamn och
Lotsbåten till Torekov med all besättning utom de fyra ägarna till Svea,
som valde att stanna ombord. Under natten vred stormen mot NV och
Väderöns läskydd upphörde. Fartyget bråkade sönder och drev iland
vid Ydrehall som spillror. De fyra ombordvarande drunknade. De om-
komnas namn: Isak Bengtsson från Faritslöv, Edvard Gudmundsson och
Jöns Nilsson från Torekov samt Andreas Pålsson från Påarp.
Även olyckans efterspel är dramatiskt.
Om någon till äventyrs ha slarvat NST för dagarna 16 – 18/1 1902 kan
referaten läsas i en intressant bok av Karin Falkmer: ”Burensvik – Dagshög,
om naturen, kulturen och människorna” (2004 ISBN 91-631-6235-0).
Intressant att se om Gunin får med vraken efter Karla-Marie 1954
och Porfyr 1969, beskrivna i samma bok.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen