Korparna på Kallskärslid. Akt 1021. Ödesdag för Torekovs övervakning.

Akt 1021                                                                                                   2013-06-21

 

 

Ödesdag för Torekovs övervakning.

 

 

– Glad midsommar. Övervakningskameran här.

 

Vadå, stör friden.

Det gäller ett fortsatt viktigt budskap.

Jag har fått allvarlig kritik. Anses ha varit andefattig i min

utövning i Akt 1018, den 9/6, om förnöjelsens ögon.

Alla var inte nöjda. Jag kompletterar.

Först då några änder, oaktat oändliga Akter med dessa arter.

Senast i Akt 1013, 15/3, med bläsand och svanar. Tjatigt.

Men visst, deras ällingar är gulliga och förvisso försedda med

ögon. Välkomna till Bjärekusten.

 

 

 

Vissa arter vill mer visa upp sig själva än sina ättelägg. Linslusar. Tjatigt.

Men visst. De blir nog observanta individer i Bjäremiljön.

 

  

 

Blåmesen från Akt 1017, 5/6, ansåg sig förfördelad vis á vi

pilfinken, som fick visa upp sina världsnyfikna ungar i Akt 1018,

den 9/6.

 

Jag kör några bilder om mesens liv och leverne i detta avseende.

Först får han visa upp sig vid holken som i Akt 1017, sedan när

han i regn och rusk håller uppsikt. Så ropar någon mat och det

blir fart.

 

 

 

 

Och nu, ok, vi visar ungarna i olika utvecklingsstadier betrakta

omvärlden. Det finns de arter som avundas dem holken, bidar

sin tid för att ta över. Som om det var bostadsbrist i Torekov.

 

 

 

 

Men det är, som jag poängterat, och poängterar, viktigt med

många vaksamma ögon.

 

Av föregående Akt, Akt 1020 att döma, kan även korpar missa.

Gunin och Lugin skrev av vrak, bl. a. Svea, 1902, som bogserades

till Torekov för upphuggning. Hade de haft ögonen med sig och läst

NST från den 16/1 1902 hade de kunnat referera hela det dramatisk

skeendet. Det var ångaren Dan som bogserade från Köpenhamn. Vid

Vingaskär, i storm, brast bogserkabeln och Svea drev mot land. Lots-

båten och Dan hjälptes åt och lyckades få Svea i lä under Väderön vid

Vrenen. Stormen kom från SV. Dan återvändemot Köpenhamn och

Lotsbåten till Torekov med all besättning utom de fyra ägarna till Svea,

som valde att stanna ombord. Under natten vred stormen mot NV och

Väderöns läskydd upphörde. Fartyget bråkade sönder och drev iland

vid Ydrehall som spillror. De fyra ombordvarande drunknade. De om-

komnas namn: Isak Bengtsson från Faritslöv, Edvard Gudmundsson och

Jöns Nilsson från Torekov samt Andreas Pålsson från Påarp.

Även olyckans efterspel är dramatiskt.

 

Om någon till äventyrs ha slarvat NST för dagarna 16 – 18/1 1902 kan

referaten läsas i en intressant bok av Karin Falkmer: ”BurensvikDagshög,

om naturen, kulturen och människorna” (2004 ISBN 91-631-6235-0).

 

Intressant att se om Gunin får med vraken efter Karla-Marie 1954

och Porfyr 1969, beskrivna i samma bok.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

  

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback