Korparna på Kallskärslid. Akt 1103. Minnesbilder från Torekov.

Akt 1103                                                                           2014-07-20

 

Minnesbilder från Torekov . . .

 

. . . . säger kanske några, medan andra vill glömma.

 

Övervakningskameran här.

 

Det har hamnfestats i Torekov i dagarna tre.

Juli 2014, 17 – 19.

 
Folk åt och efteråt åt fåglar.

Fåglarna tackar.

 

 
 
Vattenburna matgäster.

Alla kan inte vara säkra.

Enbart S Attefall, hur han nu tänker.

Övervakning finns.

Aluminiumfåglar.

 
 
 

Alternativa verksamheter finns.

 

  

Trivs så gott det går i värmen.

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 


Korparna på Kallskärslid. Aktv1102. Äntligen i Torekov.

Akt 1102                                                                           2014-07-09

 

Äntligen i Torekov . . .

 

. . . . säger kanske några, medan andra våndas.

 

Övervakningskameran här.

 

Korparna pustar i skuggan.

Nu är den ju här, värmeböljan.

Många njuter, oliksinnade pinas.

Hudcancern står på lur.

 

Några bilder i värmen, denna vecka 28, 2014.

 

Får får vatten som får gå vidare till lammen.

Leta skugga och beta är upp till individerna.

 

 

Det gäller att vandra djupt eller ligga lågt. 

 

  

Växtligheten knakar.

Squash och pumpa diggar värmen om bra vatten tillförs.

Även den sena tomaten kan bli tidig. Om vatten tillförs.

Gräsmattorna skall bli bruna. Spara på vattnet.

Många ”tjuvvattnar”.

Osolidariskt.

 

 

 

Fåglarna på heta stenar står växelvis på ett ben.

Andra fåglar gläds åt badlivet.

Matrester i sanden.

 

  

Badfolket lockas till havet i öppna bilar.

Jaggarna” florerar.

Inte många ”Trabanter” i Torekov.

BMW-suvarna dominerar tillsammans med liksinnade typer

som Volvo, Range-Rover och Porsche .

 

  

Bilar kräver P-platser.

Många P-platser.

Det gäller, som i exv. Båstad – Ö. Karup, ta tillvara

alla möjligheter.

Även omöjligheter.

Bilderna kunde passa i korparnas serie om misstags-Akter.

 

  

Tyvärr, femällingafamiljen, som vi tidigare råkat på,

har idag enbart en älling kvar.

Värmen knäcker inte trutar och minkar.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med

http://marintrafik.blogg.se

 

 


Korparna på Kallskärslid. Aktv1101. Gångna tider i Torekov.

Akt 1101                                                                           2014-07-05

 

Gångna tider i Torekov

 

Gunin, du har observerat att Login och Logut börjat

tangera vår, Kajaks och Marins intressesfär under

misstagsserien . . .

– Kanske, som vi sa Lugin, ett misstag att låta dem

breda ut sig om haverier och Skjulavandringar. . .

– Vårt missöde . . .

– Vi återgår dit där vi slutade, efter alla vrak-Akterna

från 1850 till 2006, om haverister som klarade sig och

kunde segla vidare . . .

– Vi tar tyska Truenfelts, i brytningstiden mellan två

livräddningskryssare, Torekov och den 1945 nyinsatta

Bernhard Ingelsson.

 

  

- Beaktande de tre piloterna var fartyget förmodligen under

resa mot Norge.

 

 
– Vad avser Bernhard Ingelsson kan vi bland många Akter

hänvisa till 976 den 23/12 2012 och 969 den 18/11 2012.

– Vad avser hänvisningen till Skjulavandrarna, finns i

Akt 1022, den 23/6 2013, bilder från 1905 och 1933 . . . .

– På Hofman Bangs 1905-foto känner vi igen från vänster:

Ludvig Wargren (1869-1947), Friden Kullenberg (1850-1929),

N N, hunden Flora, Carl de la Motte, hundhussen Axel

Kullenberg, Petter Persson och Emil Lindberg.

– På Axel Wallerts målning från 1933, i samma Akt, känner

vi igen från vänster: Helge Pettersson(1910-1960), Ernst

Kullenberg (1889-1958), Nils Kullenberg(1898-1956), Otto

Nilsson (1881-1968), Julius Johansson (1885-1967), Friden

Kullenberg (1884-1938), Olof Hall och Julius Larsson (1893-1952).

– Vi kan komplettera med en vandring av typ 45 år senare . . .

– Där vi känner igen:

 

  

Esajas är son till Julius i målningen från 1933 och Lars

till Ernst . . .

– Från Ernst en vidare koppling till sista bild Akt 1085 från

den 29/4 2014 . . .

– Till någon som förmodligen kallat Ernst för morfar.

– Vi kommer att vandra vidare.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med

http://marintrafik.blogg.se

 

 


Korparna på Kallskärslid. Aktv1100. Misstag V i Torekov.

 

Akt 1100                                                                           2014-07-01

 

Misstag V i Torekov

 

Logut, du slutade förra Akten med: ”Vi återkommer med misstag som

ligger bakom två verksamheter i Torekov, som den 5/7 firar sina mång-

åriga verksamheter i samspel vid hamnen”. Vad menade du?

Login, vi börjar med ett pressklipp, en händelse med misstag . . .

– Omkom katten?

– Förmodligen inte. Det finns ingen uppstoppad katt vare sig i Skjulet eller

i Sjöfartsmuseet . . .

– Men väl en alligator och en igelkottsfisk . . .

– Som vi har sett i tidigare Akter, 829 i september 2011, 176 i november 2006.

 

 

  

– Vari bestod misstaget?

– Tar med en katt, som inte är en skeppskatt till havs och därtill

tappa årorna och simmandes lämna katten kvar ombord . . .

– Ytterligare ett misstag i artikeln är att inte förtöja ordentligt.

– Men det alvarligaste, gäller båda båtägarna, var att de uppen-

bart inte var medlemmar i SSRS.

– För medlemmar kan det gå mycket bättre.

 

  

– Men den ”enes död kan bli den andres bröd” . . . .

– Var det en bagare inblandad . . .

– Nej, men Sjöfartmuseets samlingar är ju i viss mån

bevis på misstag till havs, som SSRS försöker mildra

konsekvenserna av . . .

– Det är dessa två samarbetspartners som firar

vid hamnen den 5/7.

 

  

– Våra Akter, nu 1100 stycken, berör i stor utsträckning

dessa två jubilarer.

– Jag vet, under i snitt 7 månader av 12, från 2006 till juni 2014,

får du minst 3 till 5 träffar som berör SSRS, Livräddning, Gripen,

Bernhard Ingelsson, livbåt, vrak, sjösäkerhet, fartyg, Skjulet, Sjö-

fartsmuseet, Lotsstugan och Batterivallen mm.

Risken för missöde är således max 30%.

– Testa exempelvis augusti och oktober 2012.

– Om risken för missöden vid hamnplanen den 5/7 vet vi intet . . .

– Den 20/6 ville några bilar oinbjudna medverka i dansen.

 

 

  

– Det ryktas även om missöde vid hamnen den 28/6 . . .

– Start av Båstad Maraton . . . .

 

  

Skjulavandrarna, Akt 1085 i juni 2014, ansåg att löpning

till Båstad var illojal konkurrens med Regionbussarna . . .

– Vid starten uppstod kö när kravet på Jo-Jo-kort

snabbt infördes . . .

– De utan dessa lojalitetsökande kort fick starta enbart om

det fanns lediga platser kvar . . .

– Verkligheten visade att lediga platser uppstod såväl

på djupet som på bredden . . .

– Ett leve för alla duktiga maratonnare . . .

– För alla, som kämpade väl . . .

– Oavsett om de nådde målet eller misslyckades . . .

– I Stockholm Maraton går det att åka tunnelbana . . .

Regionbussen tog inte upp Båstad-löparna, Jo-Jo-inne-

haven till trots, vilket skulle ha varit illojal konkurrens med

den idrottsliga verksamheten . . .

– Inga misstag därvidlag.

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med

http://marintrafik.blogg.se