Korparna på Kallskärslid. Akt 1023. Allt mindre bönhörda i Torekov.

Akt 1023                                                                                                   2013-06-27

 

 

Allt mindre bönhörda i Torekov

 

  

Lugin, minns du bönen om vrak vid våra stränder . . .

– Självklart Gunin, finns i Akt 196 från den 25/12 2006 . . .

– Nu när vi är inne i perioden 1916 – 1930 kan vi konstatera

att bönen har tappat något av sin kraft, enbart 13 förlisningar . . .

– Tidigare perioder i Akterna 997, 998, 999, 1008 och 1020 gav

 bönen 18, 19, 16, 6 (sexårsperiod) respektive 28 förlisningar . . .

– Trots att period  vi tar upp nedan inrymmer ett världskrig . . .

– Fartygen blev sjövärdigare, många blev motordrivna, bättre naviga-

tionsutrustning nyttjades, effektivare sjöräddning . . .

– Vi kör listan . . .

– Vi har inte med fartyg som togs till Bjärekusten för bråkning och upp-

huggning, om transporten gick fri från olyckor, som bilden ovan . . .

– Och inte heller fartyg som kunde bärgas och återgå i sjöfart . . .

– Precis, det är vrak  i ordets bemärkelse som vi redovisar . . .

 

 

Statistikunderlag för fartygshaverier 1916 – 1930

Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)

Delvis havet mellan Kullen och Tylön.

Inom (parentes) antal utmed resterande del av

Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)

 

1916  0 (11)          Närmast var en dansk ångare Nordjylland vid Haverdal,

                              samt en tysk ångare Trave, torpederad norr om Kullens fyr.

 

1917  1 (9)           

         Svanen         Dansk skonare satt i brand av tysk marinenhet och sattes

                              av besättningen på grund vid inloppet till Torekovs hamn.

                              Anm: Om Svanen, med bild, se Akt 619 från 26/12 2009.

                              Namnbräda i Skjulet i sista bilden nedan.

 

1918  1 (7)           

         Odin             15/4 Tysk ångare sänkt av engelsk jagare väster om Väderön.

 

1919  2 (5)           

         Staghound     7/5 Svensk kutter vid Väderön, av okänd anledning.

         Herman         17/10 Dansk skonert vid Väderön / Torekov i hårt väder.

                                          Besättningen räddad.

 

1920  1 (14)         

         Orsa                15/1 Svensk ångare vid Vingaskärs sydspets i tät dimma.

                                  Från Malmö mot Halmstad i barlast. Besättningen lämnade efter 3 dagar.

         

              Anm:   En svensk galeas, Aron, från Torekov, med Albert K Falk som skeppare, grund-

                          stötte och sjönk i regntjocka och SO vind utanför Onsala (Malö) underresafrån

                          Halmstad mot Göteborg med 151 kbm ved i lasten. Besättningen räddad.

 

  

1921  1 (7)           

         Constance    12/6 Norsk jakt utanför Väderön, draggade i hårt väder.

                                Besättningen räddad. Från Köpenhamn mot Trondheim i barlast.

 

1922  1 (10)         

         Maria           Holländs galeas vid Torekov, Källran, i hårt väder.

                              Från Middlesborough mot Malmö med salt. Besättningen räddad.

 

1923  1 (6)           

         Östersjön     2/9 Svensk ångare 7 nm norr om Kullens fyr pga kollision.

                              Från Malmö mot Göteborg med styckegods (bl a Larsenkonjak).

                              Två man omkom, 14 räddades. Kollisionen fick rättsligt efterspel.

 

1924  0 (9)              Närmast: Se nedan Anm: Tärnan.

        

   Anm: 18/12 gick järnbarken Tärnan från Karlskrona på vid Hovs Hallar i tät

   dimma under resa från London till Karlskrona i barlast. Besättningen på 17 man

   räddade sig i egna livbåtar. Vraket såldes på auktion (kapten Edson i Viken) och

   höggs upp på platsen.

             

         Tärnan finns omskriven i Akter som bl.a. 236 – 239, 243 i

          februari 2007 samt 252 i mars 2007.

 

 
Anm: Se Hulda, som sjönk i hamnen i Torekov, se Akt 621 den 30/12 2009.

 

1925  0 (8)            Närmast var 18/11Svensk motorjakt, Delfin, vid Nidingen

 

1926  2 (1)           

         Svea             3/3Svensk skonare vid Väderön, Orskär, tjocka och hårt väder.

                                Från Nyköping mot Halmstad i barlast. Besättningen räddad.

         Walborg       17/5 Svensk motorjakt vid Väderön, norrsidan.

                                Från Hunnebostrand mot Helsingborg med gatsten. Besättningen räddad.

1927  1 (9)           

         Svea             1/11 Svensk galeas från Torekov vid norra stranden i Torekov.

                                Från Halmstad mot Torekov i hårt väder. Besättninge kunde gå iland.

                                Skeppare var Hugo Härström, som kunde gå rätt upp till sitt hus vid

                                Bläsingeraden, utmed norra stranden.

 

      Anm: 1/7 grundsattes barken Zippora Slättaröds mal för bråkning

      och upphuggning. Barken var byggd i Norge 1878 och såldes till Sverige

      1919. Fartyget   54,4 x 10,9 x 6,4 m i fur/pitchpine. 830 nrt och 935 br.ton.

      Siste ägaren var J Holmström i Torekov.

 

  

1928  0 (6)            Närmast var den svenska fiskekuttern Asta vid Varberg 12/9.

 

1929  0 (6)            Närmast var den svenska motorjakten Delfin vid Viken, 27/12.

 

1930  2 (2)           

         Christine     Tysk (?) ångare NV om Väderön, okänd anledning.

                              Kan ha gått till botten redan under 1920-talet eller fram mot 40-talet.

         Eugen          9/7Svensk motorgaleas 3 nm ONO Kullens fyr, sprang läck.

                              Från Moss till Köpenhamn med majs. Besättningen omkom, 4 pers.

 

 

 

1916 – 1930 Summa 15 år:  13 respektive (110)vrak = 123 förlista fartyg.

        

         De 123 fartygens nationaliteter: 72 svenska, 15 danska,12 tyska, 7 norska

         3 holländska, 2 finska samt 1 vardera från USA, Belgien, Irland, Estland och

         Honduras.

 

         De 123 fartygens typer: 22 ångare, 20 galeaser och 9 motorgaleaser, 7 jakter

         och 15 motorjakter, 9 skonare och 9 motorskonare, 7 skonerter och 1 motor-

         skonert, 6 kuttrar och 1 motorkutter, 5 barkar och 1 ångbark, 4 ångtrålare,

         2 tjalkar samt 1 vardera av coastler, pråmfartyg, fyrskepp och läktare.

 

– Vi återkommer med en ny period . . .

– Som även den, 1931 – 1945, innehåller ett världskrig.

– Vi återkommer även till bärgade fartyg och upphuggna sådana, i senare Akter.

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback