Korparna på Kallskärslid. Akt 1023. Allt mindre bönhörda i Torekov.
Akt 1023 2013-06-27
Allt mindre bönhörda i Torekov

– Lugin, minns du bönen om vrak vid våra stränder . . .
– Självklart Gunin, finns i Akt 196 från den 25/12 2006 . . .
– Nu när vi är inne i perioden 1916 – 1930 kan vi konstatera
att bönen har tappat något av sin kraft, enbart 13 förlisningar . . .
– Tidigare perioder i Akterna 997, 998, 999, 1008 och 1020 gav
bönen 18, 19, 16, 6 (sexårsperiod) respektive 28 förlisningar . . .
– Trots att period vi tar upp nedan inrymmer ett världskrig . . .
– Fartygen blev sjövärdigare, många blev motordrivna, bättre naviga-
tionsutrustning nyttjades, effektivare sjöräddning . . .
– Vi kör listan . . .
– Vi har inte med fartyg som togs till Bjärekusten för bråkning och upp-
huggning, om transporten gick fri från olyckor, som bilden ovan . . .
– Och inte heller fartyg som kunde bärgas och återgå i sjöfart . . .
– Precis, det är vrak i ordets bemärkelse som vi redovisar . . .
Statistikunderlag för fartygshaverier 1916 – 1930
Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)
Delvis havet mellan Kullen och Tylön.
Inom (parentes) antal utmed resterande del av
Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)
1916 0 (11) Närmast var en dansk ångare Nordjylland vid Haverdal,
samt en tysk ångare Trave, torpederad norr om Kullens fyr.
1917 1 (9)
Svanen Dansk skonare satt i brand av tysk marinenhet och sattes
av besättningen på grund vid inloppet till Torekovs hamn.
Anm: Om Svanen, med bild, se Akt 619 från 26/12 2009.
Namnbräda i Skjulet i sista bilden nedan.
1918 1 (7)
Odin 15/4 Tysk ångare sänkt av engelsk jagare väster om Väderön.
1919 2 (5)
Staghound 7/5 Svensk kutter vid Väderön, av okänd anledning.
Herman 17/10 Dansk skonert vid Väderön / Torekov i hårt väder.
Besättningen räddad.
1920 1 (14)
Orsa 15/1 Svensk ångare vid Vingaskärs sydspets i tät dimma.
Från Malmö mot Halmstad i barlast. Besättningen lämnade efter 3 dagar.
Anm: En svensk galeas, Aron, från Torekov, med Albert K Falk som skeppare, grund-
stötte och sjönk i regntjocka och SO vind utanför Onsala (Malö) underresafrån
Halmstad mot Göteborg med 151 kbm ved i lasten. Besättningen räddad.

1921 1 (7)
Constance 12/6 Norsk jakt utanför Väderön, draggade i hårt väder.
Besättningen räddad. Från Köpenhamn mot Trondheim i barlast.
1922 1 (10)
Maria Holländs galeas vid Torekov, Källran, i hårt väder.
Från Middlesborough mot Malmö med salt. Besättningen räddad.
1923 1 (6)
Östersjön 2/9 Svensk ångare 7 nm norr om Kullens fyr pga kollision.
Från Malmö mot Göteborg med styckegods (bl a Larsenkonjak).
Två man omkom, 14 räddades. Kollisionen fick rättsligt efterspel.
1924 0 (9) Närmast: Se nedan Anm: Tärnan.
Anm: 18/12 gick järnbarken Tärnan från Karlskrona på vid Hovs Hallar i tät
dimma under resa från London till Karlskrona i barlast. Besättningen på 17 man
räddade sig i egna livbåtar. Vraket såldes på auktion (kapten Edson i Viken) och
höggs upp på platsen.
Tärnan finns omskriven i Akter som bl.a. 236 – 239, 243 i
februari 2007 samt 252 i mars 2007.

1925 0 (8) Närmast var 18/11Svensk motorjakt, Delfin, vid Nidingen
1926 2 (1)
Svea 3/3Svensk skonare vid Väderön, Orskär, tjocka och hårt väder.
Från Nyköping mot Halmstad i barlast. Besättningen räddad.
Walborg 17/5 Svensk motorjakt vid Väderön, norrsidan.
Från Hunnebostrand mot Helsingborg med gatsten. Besättningen räddad.
1927 1 (9)
Svea 1/11 Svensk galeas från Torekov vid norra stranden i Torekov.
Från Halmstad mot Torekov i hårt väder. Besättninge kunde gå iland.
Skeppare var Hugo Härström, som kunde gå rätt upp till sitt hus vid
Bläsingeraden, utmed norra stranden.
Anm: 1/7 grundsattes barken Zippora på Slättaröds mal för bråkning
och upphuggning. Barken var byggd i Norge 1878 och såldes till Sverige
1919. Fartyget 54,4 x 10,9 x 6,4 m i fur/pitchpine. 830 nrt och 935 br.ton.
Siste ägaren var J Holmström i Torekov.

1928 0 (6) Närmast var den svenska fiskekuttern Asta vid Varberg 12/9.
1929 0 (6) Närmast var den svenska motorjakten Delfin vid Viken, 27/12.
1930 2 (2)
Christine Tysk (?) ångare NV om Väderön, okänd anledning.
Kan ha gått till botten redan under 1920-talet eller fram mot 40-talet.
Eugen 9/7Svensk motorgaleas 3 nm ONO Kullens fyr, sprang läck.
Från Moss till Köpenhamn med majs. Besättningen omkom, 4 pers.

1916 – 1930 Summa 15 år: 13 respektive (110)vrak = 123 förlista fartyg.
De 123 fartygens nationaliteter: 72 svenska, 15 danska,12 tyska, 7 norska
3 holländska, 2 finska samt 1 vardera från USA, Belgien, Irland, Estland och
Honduras.
De 123 fartygens typer: 22 ångare, 20 galeaser och 9 motorgaleaser, 7 jakter
och 15 motorjakter, 9 skonare och 9 motorskonare, 7 skonerter och 1 motor-
skonert, 6 kuttrar och 1 motorkutter, 5 barkar och 1 ångbark, 4 ångtrålare,
2 tjalkar samt 1 vardera av coastler, pråmfartyg, fyrskepp och läktare.
– Vi återkommer med en ny period . . .
– Som även den, 1931 – 1945, innehåller ett världskrig.
– Vi återkommer även till bärgade fartyg och upphuggna sådana, i senare Akter.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen