Korparna på Kallskärslid. Akt 1302. Valöverläggningar på Hallands Väderö

Akt 1302                                                                                                 2018-09-10

 

 

Valöverläggningar på Hallands Väderö

 

Lupin här

 

Jag är på Hallands Väderö för att förhandla.

Det gäller valet.

Vi har inte träffats tidigare i någon Akt.

Jag heter, som ni läste, Lupin.

Som hos alla korpnamnen ligger betoningen på första vokalen.

Som skall vara kort. Liksom andra obetonade vokalen.

Kajak, som exempel, får ju inte bli någonting som folk paddlar runt med.

Logut och Login får ju inte bli till tangenttryckningar på datorbord.

   

Själv vill jag inte bli förväxlas med någon växt.

Exempelvis någon kvävekrävande sandört.

Var kommer jag ifrån?

Vart är jag på väg när jag återvänder hem?

Låt mig kalla svaret för X.

Här några ledtrådar, utan poäng

Väderön har ett antal hamnar.

X har betydligt många fler och större.

  

Väderön har två fyrar.

X har betydligt många fler, framför allt AGA-fyrar.

 

 
 

Väderön har badstränder med såväl sand som sten och klippor

X har fler och längre stränder, med mer varierat underlag.

Sand, kalkflis, kalkklappersten, kalkklippor. Men mer ofta algblomning.

 

 
 

Väderön finns vid Sandhamn ett kafé.

X finns flera.

 

  

Såväl Väderön som X har en unikt och omfattande flora och fauna.

Kan vara orkidéer, fåglar, insekter och örter.

 

  

Fiske efter sill och strömming, inklusive beredning har haft

stor betydelse för såväl Väderön som för X.

De arkeologiska efterlämningarna är påtagliga.

 

 

X har funnits SJ-tåg och finns industritåg.

Väderön kan arbetsdugligt folk få åka fyrhjulsvagn.

 

  

X har ett eget försvar. För närvarande politisk debatt om det är nödvändigt.

Tingstäde fästning är däremot idag ett museum.

Väderön får förlita sig på Torekov, där kanonerna finns.

 

  

X finns konstigheter, naturliga och folkskapade.

Ofta valvinspirerade

Väderön finns förvisso valv och konstiga stenhögar.

Men på X är slika ting dominerande, här och var.

 

 
 

Väljer man en viss resrutt till X kan man få se Blå Jungfrun på nära håll.

Vald resrutt till Väderön kan ge närkontakt med Vingaskär.

 

X ligger i österhavet, Väderön i västerhavet.

Väderön är i sin helhet ett Naturreservat.

X finns ett större antal Naturreservat, större och mindre.

Av X:s yta utgör de 4,3%

Väderön har en areal på c:a 3,4 kvadratkilometer.

X:s areal är 3184 kvadratkilometer, har plats att platsa hela jordens befolkning.

X finns 75000 får (tackor, baggar och lamm).

Väderön inga alls i sommar.


  

Jag kommer från Gotland, Hall-Hangvars Naturreservat.

Här är lösningen på mina bilder.

 

 

Vad gör jag då på Väderön?

Det gäller valet. Vad korparna skall skriva om i höstens och vinterns Akter.

Men alla idéerna är inte sluträknade.

Valförhandlingarna knappast påbörjade

Svaren kommer i samband med nästa Akt.

 

Vi hörs.

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback