Korparna på Kallskärslid. Akt 1311. Ruffiga och oruffiga ruffar i Torekov 3 - EMILS RUFF
Akt 1311 2018-12-17
Ruffiga och oruffiga ruffar i Torekov 3 - EMILS RUFF

– Lugin, dags för den mest kända bland omgivningens ruffar . . .
– Visst Gunin, Emils Ruff vid Pauli Hamn invid Horsakistan . . .
– Vi har samtalat kring segelfartyg som Rolf af Halmstad, Fram af
Brantevik, Naemi av Västervik, Hoppet af Länna, Elisabeth . . .
– Men Emils Ruff kom med ett stolt marinfartyg . . .
– Ånglinjeskeppet Stockholm . . .
– Hon sjösattes 1856, längden var 56,6 meter, ångmaskinen ut-
vecklade 350 hästkrafter . . .
– Linjeskeppet var utrustad med 70 kanoner och blev Skolfartyg 1876 . . .
– Stockholm blev Vaktfartyg 1882 . . . .
– Tio år senare konverterades hon till Logementsfartyg . . .
– I detta arbete ingick uppförandet av en fyrkantig byggnad, ruff-
liknande, över en av lastrumsluckorna . . .
– Allt för att fixa en fungerande nergång från övre däcket till loge-
menten, kojplatserna, på de undre däcken.

– Fartyget utrangerades 1921 och bogserades 1924
till Torekov för bråkning och upphuggning . . .
– Kappen över lastluckan togs iland och blev till ruff . . .
– Ruffen, kappen, har blivit föremål för renoveringar i
olika omgångar . . .
– Tak, väggbeklädnader, dörr och fönster mm . . .
– För en ombyggnad, i egenskap av ägare, svarade
snickaren Emil Ekensteen för . . .
– I början på 1930-talet . . .
– Därav namnet på ruffen . . .
– Som under 1990-talet råkade i lägervall . . .
– Torekovs Sjöfartsmuseum tog över och uppförde en
helt ny ruff, ett medlemsarbete, enligt gällande fartygs-
ritningar, form och materialval, under Sven Börjessons
ledning . . .
– Jag vill minnas att det var år 2000 . . .

– Vi kommer i en följande Akt att visa fler bilder som
....berättar om hur Emils Ruff nyttjas i sin miljö . . .
– Även om, i en ytterligare Akt, några andra ruffar . . .
– Bland andra en som stod Emils väldigt grannära.

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se