Korparna på Kallskärslid. Akt 1243. Båkbråk i Torekov

Akt 1243                                                                                                         2017-03-12

  

Båkbråk i Torekov

  

Marin, jag läste i NST att Sjöfartsmuseet i Torekov beviljats kommunsekiner

    för att reparera sig tillhöriga byggnadsverk . . .

– Jo Kajak, det låter sig nog göras . . .

– Jag tog en flygtur in för att kolla läget och satte mig i vanlig ordning på "stången" . .  .

– Du menar på stångmärket på Vrenen, armbåkets överliggare . . .

– Precis, det var lite disigt och jag skulle korrigera bäringen nu när flaggmasten på

    Sjöfartsmuseet tillfälligt är borta

– Du uppfattade nog som jag, för en tid sedan, att bärigheten på "stången" kändes

    si så där . . .

– Precis, den borde bytas ut, kanske hela konstruktionen . . .

– Ryktet går, nu gäller att arbetsviljan består, någonting att bråka hjärnan med . . .   . . .

– Utan ett riktmärke skulle det upplevas som tomt, minns 1987 till 1989 . . .

  

   

– Förvisso, farledsmärket har funnits sedan 1700-talet . . . .

– Ja, Urun och Urus bråkar om när det sattes upp första gången . . .

– Har hört deras bråk, Urun 1764 och Urus 1781 . . .

- Jag är beredd att sätta en 10:a på Urun . . .

– Hade dåtidens Gösta Johnsson och Emil Ekensteen huggit in årtal

    i klipphällen i stället för att karva i virket hade vi vetat . . .

– Vi har ju tidigare i ett antal Akter behandlat Vrenen och Vingaskär. . .

– Visst, Vingaskär hade en gång ett liknande stångmärke . . .

– Bra ankringsredd, för läsökande fartyg, var mellan de båda märkena . . .

 
   

– Vi saknar presenterbara referenser från såväl 1764 som 1781 . . .

– Liksom från de dokumenterade bytena 1829 och 1858 . . .

– Men här följer från bytet 1981 . . .

– Och det snara bytet därefter, 1989, på grund av isen 1987.

 

  

– Vi har också Aktat om många andra typer av signalanordningar

    för sjöfarten . . .

– Fyrar, kummel, röse, prickar, båkar, stormvarningssignalering, flaggspel,

    markering för ankringsförbud, inseglingsmarkeringar för enslinjer,

    hastighetsskyltat m m . . .

– Som Akt 888, den 20/3 2012, och Akt 691, den 1/8 2010 . . .

  
 
 – Jag tycker mig känna igen Olle Ivarsson, Edvard Pihl, Rolf Johnsson, Sven Börjesson, Jakob

Jorlén, Christer Berggren, Fredd Boll, N  N, John Nygren och  Gösta Johnsson

 

– Ryktet säger att Olofsson med Väderöbåten Nanny medverkat och varit behjälpliga . . . 

 

– Här lite om de övriga hjälpmedlen för de på haven seglande . . .

 

 
 

– När det gäller fyrar berättade vi i någon akt om öppna eldkorgar

    som lyftes upp med en hävstång, Akt 1114, den 26/9 2014 . . .

– I vecka varnade Församlingen om att det inte är någon varning om

    det syns varningseldar från Hallands Väderö . . .

– Det är bara undersly och den förhatliga björken som skall lida askdöden . . .

– Även detta har vi Aktat om tidigare, exempelvis Akt 960, den29/10 2012 . . .

– Varningseldar är en sak, rökpuffar, röksignaler en helt annan . . .

– Någonting att tänka på för en ägare med horisontalkommunikationer . . .

  

– Vi kommer att höra av oss igen, över hav och över strand.

                                                      

  

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback