Korparna på Kallskärslid. Akt 1188. I Torekov kan skenet bedra.
Akt 1188 2016-03-09
I Torekov kan skenet bedra
– Urun, hur är det nu, kan du skilja mellan grönt och rött sken?
– Hur så, Urus?
– Jag vill minnas att det skedde skenväxling i inseglingsfyrarna till
hamnen i Torekov 1921, enligt Akt 1161, den 6/9 2015 . . .

– Ja, skenet från land och utåt blev rött . . . .
– Snedseglare av alla typer måste segla mot två röda sken i ens . . . .
– Borde inte vara svårt för någon under devisen om navigeringens
livsnödvändighet . . . .

– Jo, under inledningen av efterkrigstiden uppfördes söder om Torekov,
någon kilometer inåt land, en radarstation med en roterande och en
vippande antenn, sedermera ersatta av höga radiomaster. . .
– Jag vet, de försågs med röda varningsljus för flygsäkerheten. . . .
– Japp, men bildade ut från land röda enslinjesken precis som hamnfyrarna . . . .
– Svårbegripligt, men ändå, misstag kunde ske . . .
– Det var tydligen inte på tal om av växla tillbaka till tiden före 1921 . . . .
– Folket ville ha blinkande sken, som staten borde pröjsa för . . . .
– Vid reningsverket i Torekov fanns under ett trettontal år ett vindkraftverk med
röda varningsljus, ingen noterad olycka . . . .
– Sker kanske bara en vart femtonde år . . . .

– Uppenbart slocknade hela ärendet . . .
– En dansk seglare visade snabbt upp de bedrägliga skenens
konsekvenser . . . .

– Risken syn kopplad till väderfenomen . . . .
– Är vädret att lita på? Vi skulle gå mot varmare tider . . .
– Vi visar lite om detta under gångna 25 år.

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se
I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se