Korparna på Kallskärslid. Aktv1132. Fynd som synd i Torekov

Akt 1132                                                                                    2015-02-14

 

 

Fynd som synd i Torekov

 

– Urun här.

 

Ja, jag brukar ju inte i kretsen av korpar framstå som den

som bäst är med sin tid.

Som om backspegeln för mig är mer än kikaren.

Men ändå, det som sker, det sker även i min tid.

Om jag säger så.

Inte så mycket värdet av tiden i sig, typ ”tid är pengar”,

som mer begreppen kring ”syndapengar”.

Synd om eller synd genom, vad vet jag.

Måhända är det synd att försmå.

Men synd är det att låta någonting förgå.

Ur minnets djup fiskar jag upp detta:

 

  

Efter Häradsrättes pressnotis 1962 kan jag undra över vad

danska trålare och torekovstrålaren fiskade efter under ett

antal år. Som så klokt sagts, en synd att inte leta fynd.

Annat vore både synd och skam.

Konjaken är bevis på sambandet mellan synd och last.

Du vet, Lilla Katekesens 6:e bön.

 

Synd om dem som missade tidigare fynd.

Idag kostar ett fritidshus i fint läge kring 19.750 000:-. 

Syndapengar, som någon växlat summan till.

En travestering, kan tänkas.

 

  

1973 räckte det med en tegelstensstor guldpeng.

1962, var det bara att hiva upp plånboken och pröjsa.

Jo, tiden går.

Många boendekrypin har tiden gått illa åt.

Synd.

Är det inte tid att göra en ny insats?

Det är brott-, förlåt, bråttom.

 

  

Fatta kärlek till fogsvans och hammare.

Idag förmodligen kapsåg och skruvdragare.

Tänk på varierande hålstorlekar.

 

 Synden, uteblivna holkar, kan straffa sig själv.

Tyst vår.

Och du vet, arbete med holkar kan förhindra många

tillfällen till synd.

Om vår, synd och fynd, arbete som befordrar hälsa

och välstånd har vi siat om i många Akter.

Uppenbart är det som så, att om våren är tidig . . .

 

 

  . . . är synden nära.

Vad är arbetets ära värd?

 

 
 Ni undrar om enruskor på isen och sälar i havet.

Kanske missade Torekovs SSRS då, 1970,  den

nominering till Årets sjöräddare som dagens NST noterar

om, som en följd av ett motorbåtshaveri på Källran den 10/7 2014.

Jfr. Akt 510 den 25/11 2008 om SSRS-bragd.

Eller Akt 1064 den 12/1 2014, om Källran.

Fridlysning av sälar?

Äro då inte dessa en art av tjuvfiskare?

”Tjuv och tjuv det skall du heta,

för du stal min goda torsk”.

Tillvaron rymmer trots allt en hel del som inte

kan återfinnas någon annan stans.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback