Korparna på Kallskärslid. Akt 1064. Bland grund, minor och torpeder runt Torekov
Akt 1064 2014-01-12
Bland grund, minor och torpeder runt Torekov

– Självklart Gunin, den slutade med alla obönhörda 1930 . . .
– Bönohörda, av folk ombord på fartyg i havets fasa . . .
– Vi går vidare med vrak, vidare med epoken 1931 – 1945 . . .
– En epok farligare än vanligt, världskrig . . .
– Förekom i viss mån även i Akt 1023, den 27/6 2013,
under epoken 1916 – 1930 . . .
– Den gav 13 förlisningar . . .
– Tidigare epoker, i Akterna 997, 998, 999, 1008 och 1020, gav
”fyrbönen” 18, 19, 16, 6 (sexårsperiod) respektive 28 förlisningar . . .
– Vi kör listan och bedömer resultatet, ”enbart” 3.
– Vi tar liksom tidigare inte med fartyg som togs till Bjärekusten för
bråkning och upphuggning, om dessa fartygstransporten gick
fria från olyckor.
– Och inte heller fartyg som bärgats och återgått i sjöfart . . .
– Precis, det är vrak i ordets äkta betydelse som vi redovisar . . .
Statistikunderlag för fartygshaverier 1931 – 1945
Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)
Delvis havet mellan Kullen och Tylön.
Inom (parentes) antal utmed resterande del av
Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)
1931 1 (2)
Hamlet 24/2 Svensk motorgaleas från Bovallstrand. På grund på Källran.

1932 0 (3) Närmast en norsk motorgaleas från Soon (Godild) som sjönk vid Kullen.
Godild sjönk snabbt, 4/2 1932, efter kollision med motorgaleasen Runa af
Näset. Hela besättningen omkom.
1933 0 (6) Närmast en svensk jakt (Exellent) som strandade norr om Varberg.
1934 0 (5) Närmast en svensk motorgaleas (Blanche) som kantrade SSV Varberg.
1935 0 (7) Närmast en svensk motorjakt (Svea) som strandade på Koggrevet vid Falkenberg.
1936 0 (3) Närmast en svensk motorskonare (Gloria) som gick läck och sjönk V Kullens fyr.
1937 0 (8) Närmast en svensk motorjakt (Roma) som grundstötte på Tylögrundet vid Halmstad.
1938 0 (5) Närmast en svensk motorgaleas (Forget Me Not) som gick läck och sjönk NV Tylön
1939 0 (4) Närmast en tysk ångare (Neptun) som strandade på Skallerevet, norr om Halmstad
den 29/12, och vars besättning hjältemodigt räddades via livbåten från Torekov.
Neptun byggdes1912 av A/G Weser i Bremen av järn med måtten 61,7 x 8,6 x
4,2 m. 660 Nrt, 727 Brt och Dw 915. Riple expansionsmaskin på 350 Hk.
Redare: D.D.G. Neptun. Neptun var på resa mellan Tyskland och Norge,
lastad med salt. Besättningen på 12 man räddades enligt ovan och nedan.
Under 1950-talet bärgade danska dykare skrot från vraket.
Jfr. Akt 510, 25/11 2008, om hur Torekovs SSRS-båtbesättning räddade
Neptuns manskap och blev belönade av Carnegiestiftelsen för "räddning
med fara för eget liv".
Om SSRS finns många Akter, exv. 857 (12/12 11), 932 och 933 (10/8 12).
1940 0 (17) Närmast ett antal fartyg runtom i skärgården utanför Göteborg.
1941 1 (2)
Jane 24/11. Dansk motorgaleas, läck och sjönk 3 nm S om Hallands Väderö.
Från Mariager mot Rönne med cement. Besättningen, 3 man, räddade.
Jane var hemmahörande i Hasle på Bornholm och byggd 1884 i Emden (T)
på C Cassens Weft i ek och bok med måtten: 22,3 x 5,8 x 2,9 m. 46,8 Nrt,
73 Br.ton och 84 Dw. Råoljemotor installerades 1926. Redare: Aage Peder
Andre Kofoed. Ex-namn: Leif (Dk), Helga (Dk), Glory (S), Minister Dr Lucius (T).
1942 0 (12) Närmast en beväpnad tysk bogserbåt (Taifun ) minsprängd 9 nm NV Kullens fyr
och en finsk motorgaleas (Aina) som gick läck och sjönk vid Lagamynningen.
Den 10/4 lämnade trålaren Britta (Styrsö-Tången) Torekov mot Halmstad för
fiske. Grundstötte NO om Långanäsudden utanför Halmstad på grund av isskruv-
ning och sjönk. Bärgades. Jfr. Argo nedan 1945.
1943 1 (8)
Brosäter 26/2 Svensk ångare på grund i hård SV storm på Orskär, Hallands Väderö.
Från Rotterdam till Göteborg med koks. Besättningen räddad.

Se Faktaruta nertill om Brosäter.
1944 0 (20) Närmast utanför Kullens fyr, 2 danska fiskekuttrar, 3/8 2 nm NNV (Urania) och
1/12 5 nm V (Venus), båda vrak av okänd anledning (minsprängning?).
1945 0 (19) Närmast en svensk motorgaleas (Regina) som strandade i hårt väder utanför Halmstad.
Jfr. Akt 621, 30/12 2009, om Torekov-trålaren Argos sänkning med flygbomber i
gattet mellan Bornholm och Utklippan, den24/4 1945, under fiskeriverksamhet.
Besättningen, med bl.a. Alfred Kjellberg, Arvid Lundin och Gotte Falk, räddades .
Statistik kring 1931 – 1945 Summa 15 år: 3 respektive (121) vrak = 124 förlista fartyg.
De 124 fartygens typer: 39 ångare, 23 motorgaleaser, 1 jakt och 14 motorjakter,
2 skonare och 8 motorskonare, 2 skonerter och 7 motorskonert, 18 fiskekuttrar,
5 marinfartyg, 1 coaster, 2 pråmfartyg, 1 bogserbåt och 1 tankbåt.
1931-1938 = 40 vrak och 1939-1945 = 84 vrak. Av de 40 första vraken var 1 från
vardera Norge, Danmark, Finland och Spanien, övriga 36 var svenska.
Av de 84 var 39 svenska, 23 tyska, 10 norska, 7 danska, 4 finska och 1 estländare.
Kriget till trots inget bortfall för Storbritannien. Av de 84 vraken var 44 ”krigsoffer”:
26 minor, 8 U-båtstorpeder, 4 flygbombningar, 4 ”egensprängningar” och 2 av jagare.
Majoriteten minsprängningar utmed Bohuskusten och vid Nidingen, Halland.
Frågan om för vilken ”nation” fartyg seglade för under krigstiden kan ses som ”oklar”.
(Konfiskeringar, kontrafrakt, smuggel, utflaggning, falskflaggning etc.)
– Vi återkommer med en ny period . . .
– Som även den, 1945-1959, innehåller drivande minor . . .
– Vi återkommer även till bärgade fartyg och upphuggna sådana i senare Akter.
– Det lovade du redan i Akt 1023.
– Vi hade ju med Zippora, upphuggen 1927.
– Nåja, du får återkomma.
Faktaruta:


– Men du, innan vi bryter. . . .
– Jag vet att du vill säga, att i dagarna byggnadsminnesförklaras Skjulet.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen