Korparna på Kallskärslid. Akt 1064. Bland grund, minor och torpeder runt Torekov

Akt 1064                                                                                                   2014-01-12

 

Bland grund, minor och torpeder runt Torekov

 

 – Lugin, minns du Akt 1023 . . .

– Självklart Gunin, den slutade med alla obönhörda 1930 . . .

– Bönohörda, av folk ombord på fartyg i havets fasa . . .

– Vi går vidare med vrak, vidare med epoken 1931 – 1945 . . .

– En epok farligare än vanligt, världskrig . . .

– Förekom i viss mån även i  Akt 1023, den 27/6 2013,

     under epoken 1916 – 1930 . . .

– Den  gav 13 förlisningar . . .

– Tidigare epoker, i Akterna 997, 998, 999, 1008 och 1020, gav

       ”fyrbönen” 18, 19, 16, 6 (sexårsperiod) respektive 28 förlisningar . . .

– Vi kör listan och bedömer resultatet, ”enbart” 3.

– Vi tar liksom tidigare inte med fartyg som togs till Bjärekusten för

      bråkning och upphuggning, om dessa fartygstransporten gick

      fria från olyckor.

– Och inte heller fartyg som bärgats och återgått i sjöfart . . .

– Precis, det är vrak i ordets äkta betydelse som vi redovisar . . .

 

Statistikunderlag för fartygshaverier 1931 – 1945

Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)

Delvis havet mellan Kullen och Tylön.

Inom (parentes) antal utmed resterande del av

Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)

 

1931  1 (2)

         Hamlet    24/2 Svensk motorgaleas från Bovallstrand.  På grund på Källran.                  

   

   Du Gunin, Urun  påstår att Alfred och Sture, med var sitt rep om motorn, bar den
       iland via promenad över Källran . . .   
   -  Inte osannolikt Lugin,  de var två muskelbjässar           
 

1932  0 (3)        Närmast en norsk motorgaleas från Soon (Godild) som sjönk vid Kullen.

                          Godild sjönk snabbt, 4/2 1932, efter kollision med motorgaleasen Runa af

                          Näset. Hela besättningen omkom. 

 

1933  0 (6)        Närmast en svensk  jakt (Exellent) som strandade norr om Varberg.

 

1934  0 (5)        Närmast en svensk motorgaleas (Blanche) som kantrade SSV Varberg.

 

1935  0 (7)        Närmast en svensk motorjakt (Svea) som strandade på Koggrevet vid Falkenberg.

 

1936  0 (3)        Närmast en svensk motorskonare (Gloria) som gick läck och sjönk V Kullens fyr.

 

1937  0 (8)        Närmast en svensk motorjakt (Roma) som grundstötte på Tylögrundet vid Halmstad.

 

1938  0 (5)        Närmast en svensk motorgaleas (Forget Me Not) som gick läck och sjönk NV Tylön

 

1939  0 (4)        Närmast en tysk ångare (Neptun) som strandade på Skallerevet, norr om Halmstad

                          den 29/12, och vars besättning hjältemodigt räddades via livbåten från Torekov.

                          Neptun byggdes1912 av A/G Weser i Bremen av järn med måtten 61,7 x 8,6 x

                          4,2 m. 660 Nrt, 727 Brt och Dw 915. Riple expansionsmaskin på 350 Hk.

                          Redare: D.D.G. Neptun. Neptun var på resa mellan Tyskland och Norge,

                         lastad med salt. Besättningen på 12 man räddades enligt ovan och nedan.

                          Under 1950-talet bärgade danska dykare skrot från vraket.

 

                     Jfr. Akt 510, 25/11  2008, om hur Torekovs SSRS-båtbesättning räddade

                     Neptuns manskap och blev belönade av Carnegiestiftelsen för "räddning

                     med fara för eget liv".

                      Om SSRS finns många Akter, exv. 857 (12/12 11), 932 och 933 (10/8 12).                      

 

1940  0 (17)      Närmast ett antal fartyg runtom i skärgården utanför Göteborg.

        

1941  1 (2)       

               Jane         24/11. Dansk motorgaleas, läck och sjönk 3 nm S om Hallands Väderö.

                                Från Mariager mot  Rönne med cement. Besättningen, 3 man, räddade.

                                Jane var hemmahörande i HasleBornholm och byggd 1884 i Emden (T)

                                C Cassens Weft  i ek och bok med måtten: 22,3 x 5,8 x 2,9 m. 46,8 Nrt,

                                73 Br.ton och 84 Dw. Råoljemotor installerades 1926. Redare: Aage Peder

                                Andre Kofoed. Ex-namn: Leif (Dk), Helga (Dk), Glory (S), Minister Dr Lucius (T).

 

1942  0 (12)      Närmast en beväpnad tysk bogserbåt (Taifun ) minsprängd 9 nm  NV Kullens fyr

                          och en finsk motorgaleas (Aina) som gick läck och sjönk vid Lagamynningen.

 

                                Den 10/4 lämnade trålaren Britta (Styrsö-Tången) Torekov mot Halmstad  för

                                fiske. Grundstötte NO om Långanäsudden utanför Halmstad på grund av isskruv-

                                ning och sjönk. Bärgades.                                                   Jfr.  Argo nedan 1945.   

1943  1 (8)

         Brosäter  26/2 Svensk ångare på grund i hård SV storm på Orskär, Hallands Väderö.

                          Från Rotterdam till Göteborg med koks. Besättningen räddad. 

 
        

 

Se Faktaruta nertill om Brosäter.

 

1944  0 (20)      Närmast utanför Kullens fyr, 2 danska fiskekuttrar, 3/8  2 nm NNV (Urania) och

                         1/12  5 nm V (Venus), båda vrak av okänd anledning (minsprängning?).    

              

1945  0 (19)      Närmast en svensk motorgaleas (Regina) som strandade i hårt väder utanför Halmstad.                

                     Jfr. Akt 621, 30/12  2009, om Torekov-trålaren Argos sänkning med flygbomber i

                     gattet mellan Bornholm och Utklippan, den24/4 1945, under fiskeriverksamhet.

                     Besättningen, med bl.a. Alfred Kjellberg, Arvid Lundin och Gotte Falk, räddades .

 

   Statistik kring 1931 – 1945 Summa 15 år: 3 respektive (121) vrak = 124 förlista fartyg.

              

               De 124 fartygens typer: 39 ångare, 23 motorgaleaser, 1 jakt och 14 motorjakter,

               2 skonare och 8 motorskonare, 2 skonerter och 7 motorskonert, 18 fiskekuttrar,

               5 marinfartyg, 1 coaster, 2 pråmfartyg, 1 bogserbåt och 1 tankbåt.

               1931-1938 = 40 vrak och 1939-1945 = 84 vrak. Av de 40 första vraken var 1 från

               vardera Norge, Danmark, Finland och Spanien, övriga 36 var svenska.

               Av de 84 var 39 svenska, 23 tyska, 10 norska, 7 danska, 4 finska och 1 estländare.

               Kriget till trots inget bortfall för Storbritannien. Av de 84 vraken var 44 ”krigsoffer”:

               26 minor, 8 U-båtstorpeder, 4 flygbombningar, 4 ”egensprängningar” och 2 av jagare.

               Majoriteten minsprängningar utmed Bohuskusten och vid Nidingen, Halland.

               Frågan om för vilken ”nation” fartyg seglade för under krigstiden kan ses som ”oklar”.

               (Konfiskeringar, kontrafrakt, smuggel, utflaggning, falskflaggning etc.)  

 

– Vi återkommer med en ny period . . .

– Som även den, 1945-1959, innehåller drivande minor . . .

– Vi återkommer även till bärgade fartyg och upphuggna sådana i senare Akter.

– Det lovade du redan i Akt 1023.

– Vi hade ju med Zippora, upphuggen 1927.

– Nåja, du får återkomma.

 Faktaruta:

 
 

– Men du, innan vi bryter. . . .

– Jag vet att du vill säga, att i dagarna byggnadsminnesförklaras Skjulet.

 
 
 
 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback