Korparna på Kallskärslid. Akt 1074. Galeasen Gerda från Torekov
Akt 1074 2014-02-28
Galeasen Gerda från Torekov
– Lugin, skall vi ge Marin och Kajak ett referensobjekt
att testa lastförmåga och igenkänningstecken på?
– Kan lämpligen vara på sin plats, Gunin.
– Vi väljer en galeas, en sådan var upptakten i Akt 1071, 12/2.
– Vi har beskrivit en sådan skuta tidigare, Selma, i Akt 928,
den 2/8 2012.
– Vi fick då och där veta att Selma, sedan maj 1925 tillhört
Torekovs-skepparen Otto Nilsson och sonen Viggo.
– Motorgaleasen var byggd i trä 1907 i Viken och var på
39,9 BRT och 32 NRT . . .
– Utrustades med en hjälpmotor, en Seffle-motor på 25 hkr.
– Viggo valde att resa till USA, och efter några år, 1935, mönstrade
Ottos yngre son Ernst ombord.
– Året efter valde fadern att gå iland och Ernst blev befälhavare och
seglade vidare med Henrik Eneman som besättningsman.
– Vi redovisade att Selma, på Vänern, ½ sjömil S Gällnes Udde i
Vänersborgsviken . . .
– Under resa från Nedre Kilane i Dalsland till Höganäs . . .
– Kolliderade hon, den 25/10 1942 klockan 3 om morgonen, med
Åmmebergs ångfartyg S/S Vielle Montague IV . . .
– Med som resultat att Selma på ett par minuter gick till botten med
75 ton kvartsit. Totalförlisning.
– Ernst och Henrik räddades . . .
– Och friades från all skuld till olyckan.
– Ernst Nilsson köpte en ny skuta, Gerda.
– Året var 1943, månaden var mars.

– Gerda byggdes 1922 av AB Holms Skeppsvarv på Råå . . .
– Som skonare, i trä, till en skeppare i Skillinge . . .
– Nu får Marin och Kajak komma med en Akt om skonare . . .
– Skuta av typ skonare finns i Akt 926, den 8/8 2012 . . .
– Nåja, hon blev omtacklad till galeas 1946.
– Men storleken behöll hon, 19,63 x 6,19 x 2,29 . . .
– Längd x bredd x djupgående, 57,57 BRT och 105 DWT . . .
– Registreringsnummer 6719 och signal KDMN/SJD.
– En motor på 25 hkr blev installerad 1928 . . .
– Och som sagts ovan, köptes 1943 till Torekov, 28.000:-,
med C-G Almqvist i Varberg som huvudredare.
- En dubbelt så stark motor fick Gerda 1946 . . .
- Minns Akt 1064, den 12/1 2014, om en bärgad motor från
Hamlet av Bovallstrand, på Källran 1931 . . .

– Många minns Gerda när hon angjorde och anlöpte Torekov med last
av cement och Ölands- sten för N P Nilssons Trävaror AB i Grevie
och med filialer i bl a Torekov, Båstad, Vallberga, Munka Ljungby, Förslöv . . .
- Idag Grevie, Båstad, Laholm, Ängelholm, Förslöv och Munka Ljungby.
– Gerda såldes vidare 1951, 27.000:-, till ett rederi på Stora Kornö,
och hennes vidare öden innehåller ett haveri med bärgning och repa-
ration 1956.
– Tiden som lastgaleas slutade 1961 för att tacklas till någon typ av
fritidsskuta i Kristinehamn, vidare, efter nytt haveri 1963, till Umeå
1964 . . .
– Såldes hon 1967 vidare till Stockholm, men kolliderade under färden
dit med en stock, sprang läck och sjönk till botten på 75-metersdjupet
utanför Bondens fyr.

– Ernst och Henrik fortsatte med sjölivet i kustnära verksamheter.
– Fiske, Ernst med HG 2422 och Henrik med HG 109, Pärlan . . .
– Även i Väderötrafiken . . .
– Henrik med F:a Väderöbåtarnas Max, Akt 439 den 11/2 2008 . . .
– Ernst, först i Västa, men köpte en egen båt, Vind, 1955, som kom i
trafik som Väderön 1956 . . .
– Befattningen som uppsyningsman inom SSRS, skeppare ombord
på Bernhard Ingelsson, låg på Ernst perioden 1951 – 1961 . . .
– Förekom i Akt 1066 den 25/1 2014 och 1069 den 2/2 2014 . . .
- Vi seglar vidare i kommande Akter.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.sen