Korparna på Kallskärslid. Akt 1119. Söta julhälsningar för Torekov

 

Akt 1119                                                                           2014-12-09

 

Söta julhälsningar för Torekov

 

– Urun, senast i Akt1011 . . .

– Jo du Urus, gamle gök, den var den 9/5 2013 . . .

– Jag är korp, men tag gärna en gök ur Lugars blandning . . .

– Apropå gökur, vi skulle göra en sorts krönika . . .

– Kan vara på sin plats, nu när höstens plöjningar och sådd

är tilländalupna . . .

 

 

– Rödhaken har sett sina ungar från sommarens kullar

försvinna bland kullarna . . .

– Och aggressiviteten mellan måsfåglar och hägrar är blott

en hägring, ett mojningsläge inför julefridens tid . . .

 

 

 

 

 

– Folkens barn har inför julen tvagats bli rena . . .

– Jag minns tvångsinrättningen i kommunhuset i

Västra Karup, där kommunens skolelever frotterades . . .

– Det var på det glada 50-talet . . .

 

 

 

 

 

– Men vejkseln i Torekov, vid S:ta Thora kyrkoruin är

fortfarande aktuell som tidsobjekt, i adventstider . . .

– Skimrande . . .

– Julmarknader översvämmar land och bygd . . .

Torekov, Västra Karup, Grevie, Förslöv . . .

 

 

– Jag valde Skoklosters slott, N59.703 och E17.621 . . .

– Nära Sigtuna . . .

– Jo, för att kolla Inuitkanoten, som Sugus påstår att

Kajak påstår att det är han som har lanserat namnet kajak . . .

– Det är jag som lurat min dotter Sugus att falskt hedra Kajak,

men det är tvärt om, Kajak är döpt i en kajak, enligt hans

pappa Marin . . .

– Du var på Alexanderplats . . .

– Nej, inte Alexanderplats, efter Alexander Jönsson, i Torekov . . .

– Akter i maj 2009, 561 – 663 . . .

– Jag var i Berlin, Alexanderplatz, namn efter ryske tsar 

Alexander I, och kollade bl.a. Reinhold Begas Neptunbrunn

från 1891 . . .

- Som i Akt 917 den 29/6 2012.

 

 

– Jag var även i Stockholm, var näraatt krocka med en

byggnadskran, som var till förvillelse lik en tomte. Jag

nödlandade och sökte skydd och vila under en båt.

Där var redan upptaget, en folkets uteliggare . . .

 

  

– Uteliggare? Heter det inte utliggare vid båt . . .

– Du tänker på utriggare. Kolla med Sjöhistoriska.

Jag gick på krogen i stället . . .

 

 

  

– Det gäller att se upp med maten, inte minst under frossans högtid . . .

– Det är bara att ladda upp med socker i alla former . . .

– Alls icke, socker gör sig bäst i destillerad flytande form . . .

 

  

. . . varthän man sig i världen vänder, kolla med Spritmuseet . . .

– I så fall har vi gjort färdig vår utsikt världen runt. Vad eljest

återstår?

 

 

 

-  Mycket. Allt du kan se inför julen i folkbarnens

tindrande ögon.

- Precis, utsikt mot världen är ungarnas ögon.

 

 

 

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

I samarbete med: http://marintrafik.blogg.se

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback