Korparna på Kallskärslid. Akt 10008. Bönhörda i Torekov

 

Akt 1008                                                                                                    2013-04-25

 

 

Bönhörda i Torekov

 

                       

 

Lugin, om jag säger haveri . . .

Vet inte Gunin, våren har på något sätt repat sig . . .

– Tänk djupare . . .

– Ja, jo du syftar på Akt 999, om fartygsvrak . . .

– Vi slutade med 1894, efter 3 x 15 år . . .

– Ja, från 1850. Blir det nu ytterligare 15 år?

– Nej, vi jämnar av med en sexårsperiod, fram till och med 1900 . . .

– Du menar att vi sedan kan klämma till med ett helt sekel . . .

– Alls icke, 1901 – 2000 är komplext. Många fartyg togs till

Torekov för bråkning och upphuggning under seklets första hälft . . .

– Javisst, och på detta två världskrig med många minor och torpeder. . .

– Vrakdefinitionen blir lite luddig . . .

– Vi får ta det hur, när och som det kommer . . .

- Här kommer fortsättningen på Akterna 997 – 999, mars 2013 med

Björn Åkerlund, Skandinaviskt Vrakarkiv som huvudkälla.  

 

 

                                                                                                                            

 

Statistikunderlag för fartygshaverier 1895 – 1900

Antal utmed Bjärekusten (Skaudd till Källran)

Delvis havet mellan Kullen och Tylön.

Inom (parentes) antal utmed resterande del av

Västkusten (från Domsten till gränsen mot Norge)

 

1895  1 (9)

          Söfugeln       24/4 Norsk jakt vid Väderön, strandsatt p g a läcka

                                Från Höganäs mot Christiania (Oslo) med last av lera. Alla räddade.

 

1896  1 (8)

          Augusta        16/1 Svensk jakt från Torekov vid Väderön, Sandhamn

                                Redare: Petri Grönberg. Besättningenräddad. Jakt i ek/fur på 16 bruttoton.

                                        Från Båstad mot Köpenhamn med havre i lasten.

                                Anm: En svensk bark, Carolina, grundsattes 1896 vid Hovs

                                Hallar för upphuggning (Byggd 1855 i Kingstown i Kanada),

 

1897  0 (18)

         Närmast var den 18/12 en svensk bark, Wega, som sjönk i Skälderviken,

         mellan Arild och Torekov (Från Hull till Malmö med stenkol). Besättningen bärgad.

 

1898  2 (16)

         Gustaf           18/3 Norsk ångare vid Väderön, mellan Svarteskär och Orrskär

                                Byggd i trä 1883, 220 Bt och i barlast från Århus mot Halmstad i tät dimma.

         Ocean            8/12 Svensk slup från Torekov vid Torekov. Källran

                                Redare: Oskar Pettersson. Besättningen räddad. Slupen i ek/fur på 16 bruttoton.

                                        Resa från Limhamn mot Halmstad med last av kalkmjöl. NV kuling.

 

1899  0 (17)

         Närmast var den 14/8, en dansk galeas, Johanne, vid Kullen

         (Hela besättningen omkom i orkanen under resa från Kleven mot Göteborg med last av mursten)

 

1900  2 (11)

         Emilia             29/1 Svensk jakt läck i storm 4 nmväster om Väderön

                                           Besättningen räddad. Färd från Göteborg mot Köpenhamn med stenblock

         Anna              12/10 Svensk galeas 6 nm nordväst Kullens fyr

                                Resa från Brofjorden mot Stettin. Besättningen räddad av dansk galeas Westerwig

 

1895 – 1900 Summa 6 år:  6 respektive (79) vrak

Anm: Väderön fick lotsstuga 1844 och fyr 1884. Vingaskär fick fyr 1883.

        

            De 6 fartygens nationaliteter: 4 svenska och 2 norska.

            Fartygstyper: 3 jakter, slup, galeas och ångare.

            Samtliga 5 + (79) = 84 fartygens nationalitet och fartygstyp:

            Svenska 37, norska 23, danska 13, tyska 9 samt en finsk, en britt och en ryss

            Jakter 17, Skonerter 16, galeaser 15, barkar 14, briggar 9, ångare 9 samt

            2 slupar, 2 kuttrar och en skonare.

                                                                                                                                                                                                                                     

– I nöd och räddning minns vi specifikt två namn . . .

– Du syftar på Petri Grönberg 1896 och Oskar Pettersson 1898 . . .

– Ja, släkterna Grönberg (Pauli  1857-1936) och Pettersson  (Aron  1848-1949,

Oskar  1860-1953 och Helge  1910-1960) var båda verksamma i Väderötrafiken.

– Ja, Pauli, Aron, som blev över 100 år gammal, och Oskar, under 1920-talet,

med båtar som Annie, Wäderön, Sonja och Kronan, samt Helge långtsenare. . .

– Väderötrafiken får vi återkomma till . . .

– Vi har ett förflutet därom i ganska många tidigare Akter . . .

– Som hastigast kan vi nämna Akter som 970, 912, 857 och 764 . . .

 

 

 

 

 

– I Akt 999 hade vi två namnbräden med ”Anna” . . .

– Och nu har vi två Anna, 1883 och 1897 . . .

– Två Emanuel, 1852 och 1860, men ingen  namnbräda . . .

– Vi har en bräda med Christian i Akt 998, och ett svenskt

skonertvrak från 1875, Kristian . . .

– Vi får se vad som timar under resten av 1900-talet.

                                                                                                                                                                        

 

Jfr: http://www.skandvrak.se

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i  <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.sen

 

 

http://marintrafik.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback