Korparna på Kallskärslid. Akt 948. Ur spår för drag och lyft i Torekov.
Akt 948 2012-09-25
Ur spår för drag och lyft i Torekov
– Kajak, det drar ihop sig . . .
– Marin, det är redan över , eller de är rättare sagt under.
Hummerkupornaärnere på bottnen, under ytan . . .
– Inget under om det kommer upp någon hummer . . .
– Övervakningsmyndigheten vill, för artens fortlevnad, att
det enbart kommer upp lite större än de för närvarande
lite mindre . . .
– Detta ständiga om storleken . . .
– Precis, vi skall titta på olika båtstorlekar och det som jag
syftade på med att det drar ihop sig . . .
– Båtupptagning . . .
– Om vi lämnar spåret från Akt 936, den 29/8 . . .
– I begynnelsen gällde slipen i innerhamnen . . .
– Relativt stora båtar gick att hantera via slipen . . .
– Som vinterförvaringen av dåtidens väderöbåtar Arild
och S:ta Thora . . .
– Dessa två båtar fraktade turister från Torekov till
Hallands Väderö under åren 1947 till 1952 . . .
– Nu åker många till Väderön i egen båt . . .
– Därför tillkom en ny småbåtshamn under 1980-talet
och med egen slip . . .
– Sjösättningsramp . . .
– Upptagningsramp . . .
– Små båtar på egna vagnar, vanligtvis . . .
– För större båtar är det mer och mer mobila
lyftkranar som kommer till nytta.
– Med Wrenen fraktade Anders Kullenberg turister till
Väderön från 1985 till 1988.
– Wrenen var av plast och ett lätt byte för en lyftkran.
– Såg du, flaggspel på Sjöfartsmuseet i februari?
– Vi bryter för hummer och återkommer.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggk