Korparna på Kallskärslid. Akt 905. För katten, SE UPP, holka i Torekov

Akt 905                                                             2012-05-11

 

 

Se upp för katten, holka i Torekov

 

– Login, om jag säger holka, vad genmäler du?

– Logut, måhända att segla ett gammalt gistet medeltidsfartyg eller

möjligen fyllegylkas, kräkas, för att gissa på någonting. Förmodligen

har du något modernare i tankarna . . .

– Inte helt oävet. Jag tänkte närmast på att bosätta sig i holkar. Många

fåglar är holkinneboende. Av folket vill nio av tio svenskar bo i eget bo,

men 4 av 10 måste hyra. Det börjar bli trångt även för holkarna, inte för

att de holkande arterna blir fler, utan för att holkarna blir färre. Skogen

är med folkets vård ovårdad vad avser naturliga holkar . . .

– Men vänligt folk sätter upp holkar . . .

– Förvisso, mycket positivt. Jag minns exempelvis Henry Johanssons

stora holkkampanjer på Campingplatsen i Sandskogen under 1970-talet . . .

– Men mycket har timat sedan dess. Vi har i Akter visat numrerade holkar

i Sandskogen . . .

– Men även annorstädes, exempelvis i Akt LXXXV, den4/4 2006 . . .

– Jag minns de holkarna, och gjorde en utfärd för att kolla upp . . .

– De var populära och redan från början befriade från fastighetsskatt . . .

– När jag återsåg en av dem nästan holkade jag, d v s kräktes. . . .

– Hade Nuder flyttat in . . .

– Nej, en skata är för stor, men jag anade oråd. Småfåglarna, de holkande,

blåmesar, talgoxar, flugsnappare, sångare, rödstjärtar och starar, visade

irritation och även lit oro . . .

– Aj, aj, aj. Det gäller att se upp för katten eller ekorren som i Akt 759 . . .

 

 

 

  

– Det var katten, den lurvige Måns . . .

– Har han varit med i de tidigare katt-Akterna?

– Möjligen i Akt 771, den 7/3 2011, men inte i Akt 487 . . .

– I Akt 542, den 16/3 2009, var det Jönssons katt . . .

– Jag lyckade distrahera Måns så att Caeruleus kunde

flyga ur holken . . .

 

 

  

. . . och Måns blev väldigt snopen när han tittad in . . .

 

 

  

 . . . men blev samtidig arg på holktexten och lyckades inte bara

klösa bort den utan även fixa till en ny . . .

 

 

 

. . .  och nu sitter Måns där och väntar och väntar . . .

– Ja, jag ser att snart försvinner han bakom den växande tujan.

– Så Folk, låt er inte förblindas av häckar, sätt upp holkar och sätt

upp dem säkra för katter.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback