Korparna på Kallskärslid. Akt 886. Torekov på grundliga vägar.

Akt 886                                                            2012-03-12

 

Torekov på grundliga vägar

  

Hej, Urun här, ni vet,

bror till Urus i förra akten. Morfar till Gunin och hans syskon.

 

Kan Urus så kan väl jag, smita in en egen Akt igen. Hade en om

en vitsig väg. Det var Akt 883.

 

Jag hänger kvar vid vägar och kartor. Sjökort och vägar över haven.

Får jag vara vitsig och tala om grundliga vägar. Outgrundliga vet ju

alla vad det är. Grundliga är sådana sjövägar som är farliga på grund

av grund på grund av dålig sjömätning. Då krävs lotshjälp. Torekov

och Hallands Väderö var tidigt ute med lotshjälp. Det uppfördes lots-

stugor såväl vid hamnen i Torekov, 1878, som 1844 vid Kapellhamn

Ön. Båda har förekommit i olika Akter, som 851 och 849.

 

Jag sluter mig i denna Akt till stugan i Torekov, Stugan som nu funnits

i cirka 133 år. När utsikten dog ut föddes så småningom insikten.

 

 

 

Åren mellan det att lotsverksamheten hade upphört, 1938, och det

turistiska linsluseriet uppstod levde Lotsstugan tydligen en oansenlig

eremitliv. Eller hur Ossian?

 

 

 

Som sagts, Utsikten blev till insikt 1966.

 

 

 

 

Sedan gick det relativt snabbt att få epitet som ett av Sveriges

populäraste fotoobjekt. Lotsstugan som byggnadsverka har

jag upplevt i en mångfald presentationer, inte minst som reklam

för så varierande ting som från ”trångboddhet” till ”exklusivt

boende med havsutsikt”, ”robust fasadmålning”, ”välförankrad

fastighetsförmedling” samt ”lärobok i samhällskunskap”.

 

Ja, outgrundliga är reklamens vägar, då nu gamla tiders lotsar

för havens grundliga vägar har ersatts av vår tids konsumentväg-

ledare. Vart är vi på väg?

 

H.C. Andersen, om han levt idag, hade förmodligen kunnat bli

en ytterst förmögen medarbetare i reklambranschen?

 

 

 

 

  

Lotsstugan få leva kvar som ett verk för samhällskunskapen.

 Låt S:a Toras Sten vara i fred, glöm Akt LXXVIII av den 13/4 2006.

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback