Korparna på Kallskärslid. Akt 917. Torekov utan Najaden.

Akt 917                                                             2012-06-29

 

 

Torekov utan Najaden

 

– Gunin, nu känner jag mig lagom besinnad och inser till fullo

att Najaden inte bör hemfallas åt ett sönderbråkningsjippo vid

Strandmalen i Torekov . . .

– Låter bra Lugin . . .

– Visst, förtöj henne utanför Vita Sand, nedanför Kallskärslid

och Pinus den Höge som restaurangbåt . . .

– Från besinningslöshet till hjärnsläpp . . .

– Betänk att vi fått glidflygsnärhet till en foderhäck . . .

– Jag har rådfrågat våra Gudar. Jag hoppade över gudinnan Ran . . .

Det var klokt. Att rådfråga någon med ansvar för havsdjupen är

lite parodiskt vad gäller ett gistet fartyg . . .

– Och Ägir, menade Oden, borde vi också undvika . . .

– Helt klart. Han är ingen Gud, så jättelik han än är . . .

– Jag flög över havet för att hämta råd, Neptunus i Berlin . . .

Posiedon finns på Götaplatsen i Göteborg . . .

– Visst, men jag hade ytterligare ärenden i Berlin, fartygs . . .

– Fartyg saknas inte i Göteborg. Jag förmodar det var utlands-

traktamentet som påverkade . . .

– Jag kom till tals med Neptunus vid Alexanderplatz och vår för

folken osynliga ”himlastege”. Om nu vår ombyggda ”Enigma

tolkade rätt så verkade den gamla havsguden sur och vresig.

 

 

 

  

– Jag förstår, han är besviken på Halmstad. Valet där, att välja

Europa och tjuren” . . .

– Han har tydligen läst Akt 339 från den 27 juli 2007 . . .

– Han hade uppskattat en Neptunbrunn även i Halmstad, med

fyra gudinnor som representanter för vardera Lagan, Nissan,

Ätran och Viskan . . .

- ”Laga ni, så äta vi”. Och äta in sig på Slotts- och museiområdet

var rådet han gav. Exemplifierade med ett projekt, påstod han, i

Berlin. Skyddsspånt mot Spree, läs Nissan, gräv tunnel in i Bode-

museets källare, läs Slottets i Halmstad . . .

Låter som Wasamuseet . . .

– På hemfärden träffade jag en flugsnappare, som läst våra Akter

om maskplockande koltrastar . . .

– Jag förstår. Locka 10.000 trastar till Halmstad och avmaskningen

konverteras till en tidsfråga. Den enes bröd, den andres död.

– Ja, du får lita till Sandhamnscaféet för dit fodertillskott.

 

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback