Korparna på Kallskärslid. Akr 911. Torekov - Väderön, i tur och otur

Akt 911                                                             2012-06-10

 

 

Torekov  -  Hallands Väderö, i tur och otur

 
– Kajak, Urus påstår i Akt 909 att smällen gjort honom lomhörd. Men

med tanke på minneslodbrokningen av honom i Akt 657, april 2010,

påverkades nog även hans minne påtagligt.

Marin, det kan nog vara så. Vi får väl själv försöka minnas vidare . . .

 

 

 

– Nu har vi god hjälp av boken ”Dårfink1) från Akt 842, som Urus

berörde i Akt 909 . . .

– Ja, i den boken får vi av Lorentz Wargren och Ingrid Sonesson en god

inblick i svårigheterna, för icke flygkunniga, att under krigsåren besöka

Hallands Väderö, och vise versa. Ransonering på drivmedel 2) och med

många havsisvintrar 3) som det var i början på 1940-talet . . .

– Havsisen var på gott och ont, en typ av bro, om än opålitlig.

– Vad får vi mer veta, en del andra problem och bekymmer kanske?

Lorentz var en hejare på att ro 4). Visserligen hade han en aktersnurra . . .

– Opålitlig 5). Han letade alternativt ny aktersnurra eller inombords-

motor 6), men det rådde bensinvarsel 2) och det blev totalförbud för bensin-

användning under hösten 1941, så det blev att fortsättningsvis lita till årorna . . .

– Redan i september 1940 var det oljebrist till läslamporna, en brist som blir

omskriven även i november 1941. Skogvaktarboställets relativt nya vindgene-

rator var en svår och långvarigt opålitlig energileverantör ihop med ackmula-

torerna 7). . .

– Enligt ett brev i september 1940 försökte Lorentz sy segel, men föredrog

befintliga granesegel, d v s åror . . .

– Eftersom månadsransonen av drivmedel till båtmotorn bara räckte till 5

Torekovs-besök i månaden, blev det ofta så att han fick fatta kärlek även till

årorna för att kunna träffa sin Ingrid . . .

– Fisket krävde sin beskärda del . . .

– Andra möjligheter fanns. Ofta Fyrbåten8), men även de seglande bröderna

Abbe och  Wille Holm9) liksom Erik Nilsson, ”Cykeldoktorn” 10) och partnern

Henry Johansson 11) med leverans av fodercellulosa från AB S P Johansson.

Jfr. Akt 662 från 2010-05-02. 

 

 

– Och som vi redan har antytt, att gå, skida eller krypa över isen 12) . . .

– En ljusning såg Lorentz när han fick överta Ferdinand Lundvalls Penta-

motor 13), som han tänkte låta bli monterad i fyrbiträdet Erik Elmskogs båt 14).

– Och som vi läst i några brev inte blev helt bekymmersfritt.

– Enligt brev från såväl december 1940 som 1942 draggades telefonkabel av

genom slarvigt uppankrade tyska fartyg. Jfr. Akter som 695, 725, 842 och 888.

– Eländes elände. Vad gör vi?

– Återkommer i nästa Akt.

 

 

Källmaterial:

1)Anna Gunnert:  LILLA DÅRFINK! Skogvaktarens kärleksbrev från

  Hallands Väderö – en relation i ord och bild under andra världskriget

(2011     ISBN 978-91-978261-1-2)  Jfr. Akt 842 och Akt 656.

Följande noter hänvisar till sidor i denna bok.

2) Ransonering   20-21, 70, 80 och 153

3) Havsis  29, 93, 102-103 och 139

      (Jfr. Akter som 632, 746, 772 och 882)

4) Rodd  19, 24, 27, 43, 47, 49, 52-54, 64, 68, 71 och 94

5) Aktersnurra  30, 46, 51, 53, 55, 64, 70-71, 76, 80, 88, 108-110,

     122, 129, 130, 134 och 150

6) Alternativmotor  110-111, 157 och 167

7) Vindgenerator  19, 25, 30-31, 36-37, 68, 80, 82,86, 140, 155

     och 164.        Jfr. bild på vindsnurran i Akt 661 (2010-04-29

8) Fyrbåten  82, 83, 108, 124, 128-130, 134, 146, 174, 191 och 203

9) Bröderna Holm  51, 63, 67, 70, 79 och 93

10) Erik Nilsson  102, 113 och 158

11) Henry Johansson 123 och 134

12) Havsisen som bro  24, 26, 27, 30, 31 och 93

13) Pentamotorn  157 och 167

14) Erik Elmskog  30, 31, 97, 111, 130, 132, 137 och 153

         (Fyrbiträde 1/11 1940 – 30/4 1946)

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback