Korparna på Kallskärslid. Akt 920. Strandar i Torekov.

Akt 920                                                             2012-07-10

 

 

Strandar i Torekov

 

 

Hejsan, Övervakningskameran här.

 

Ni minns mig från ett antal tidigare Akter. Senast 910, den 8/6.

Något mera tidigare i Akter som 908, 899 och 893 . . .

Ni undrar vad jag vill i denna tveksamma sommar.

I brist på annat gillar folkets barn att fynda, att sakleta.

Ett populärt område för sådan verksamhet är Malen, på söder i

Torekov. Har aktats i många Akter som Heden, Strandmalen och

Torke´mal. Företeelsen kallas lokalt att ”stranda”. Sakletandet

sker utmed stranden. Fynden, som barn gillar kan komma från

när och fjärran. Kan komma från folk, fä, övrigt djurliv eller havet.

 

Jag följde en liten folkdotter i veckan i sitt ”strandande” och filoso-

ferande kring olika fynd.

 

  

Hon hade verkligen blicken på spänn.

Här skulle ingenting missas.

 

 

  

Oj, vad mycket. Mängder med plastflaskor. Havets gåvor.

Och många olika fjädrar. Luften och himlens gåvor.

Personligen hoppas jag på att den svarta fjädern är från

någon skrävlande korp. Flickan talade om indianskrud.

Var finns indianen, med lite skräck i blicken.

 

 

Oj, vilken fin spann. Flickan är skånska så hon sa spann. Ni andra

får ta den som en hink. Hon suckade över avsaknaden av  sandstrand

och lät spannen ligga och fann i stället en svamp. En vattensvamp från

Medelhavet. Här? Och vilken konstig form. Fyrkantig.

Och alla dessa plasttingestar, som naturen inte klarar av att lösa.

Plötsligt visste hon vad plastspannen, hinken, kunde duga till.

 

 

  

Samla krabbor i. Och kanske en av de många öronmaneterna.

Krabborna på land verkade helt ute. Konstiga landkrabbor.

Men, vad där?

 

 

 

En tennisboll. Visserligen pågår tennisveckan i Båstad. Få bollen

ända hit, är det möjligt? Svensk tennis verkar förvisso helt ute.

Här är en dunk. Med föga innehåll men med en stark lukt.

 

Jag bryter här och intervenerar. Inte så att jag vill skydda någon

smugglare. Det kan finnas innehåll i dunken som skadar flickebarnet.

Jag återkommer i nästa Akt.

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback