Korparna på Kallskärslid. Akt 931. Hästar som hästkrafter i Torekov

Akt 932                                                             2012-08-10

 

 

Hästar som hästkrafter i Torekov

 

–Marin, Akt 928 avslutade du med äntligen och en utlovad

upprullning . . .

Kajak, jag gör en summarisk sådan. Jag misstänker att Gunin

eller någon annan knetkorp återkommer i ärendet . . .

– Rulla på så du hinner undan . . .

– Ok, vi lämnar hamnen och söker oss till Ydrehall . . .

– Som i Akt 926, infrastrukturen för sjöräddningsverksamheten.

 

 

– Jo, Torekov fick sin statliga livräddningsstation hösten 1864.

Det var en vagntransporterad, hästdragen, raketutrustning . . .

– Som vi såg i Akt 927 . . .

– Den stallades upp i ett skjul vid Ydrehall . . .

– Tjugusju år senare, 1891, fick Torekov en livräddningsbåt för

rodd och segel, en över 30 år gammal båt, av dansk typ i ek . . .

– Jag såg i Akt 926 att även den fick för hästanspänd vagn härbärge

vid Ydrehall.

– När om- och tillbyggnaden av hamnen var klar 1932

flyttades raketskjulet dit.

 

  

– Men livbåten?

– Den fick snart nog ett eget hus invid raketvagnsskjulet.

Med portar på båda gavlarna, för att alternativt kunna bli

hästdragen utmed kusten eller rullad över en betongplatta

ner i vattnet . . .

– Den plattan såg jag en skymt av på en bild i Akt 928 . . .

– Roddlivbåten, som var c:a 8,4 m lång, 2,4 m bred och

med ett djupgående på runt 9o cm, byttes 1938 ut mot en

livbåt med, förutom åror och segel, en Volvo Pentamotor

på 40 hästkrafter, som gav båten, döpt till ”Torekov” en fart

upp mot 7 knop. ”Torekov” var nära 13 m lång, hade en bredd

på 3,8 m och ett djupgående på 1,8 m.

– Den var nog inte lämpad för någon båtvagn . . .

– Båtmotorn skulle ersätta hästarna vad gällde att spara på

roddarnas krafter.

– Fyrtio hästkrafter, roddarna var aldrig mer än tio . . .

– Det fanns en vagn, som gick på räls . . .

– Vårt spår, äntligen vårt spår från Akt 928 . . .

– Ja ”Torekov” drogs upp och sjösattes med en spårbunden

vagn . . .

– Som vi ser i Akt 510, 25/11 2008, med belönad besättning.

– Här nu några bilder som visar byggnaderna genom ett par

sekler . . .

 

 

  

. . .  sista bilden visar på en vidare utveckling av SSRS-verksamheten.

Torekov” ersattes 1945 med livräddningsbåten ”Berhard Ingelsson” . . .

– Henne minns jag från ett antal Akter som 377, 634, 833 . . .

– Detta stålfartyg med överbyggnad krävde en större byggnad

och i Akt 882, den 2/3 2012, ser vi henne på spåret . . .

– Ok, då kan lämna vårt spår och tills vidare växla över till ett annat .

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback