Korparna på Kallskärslid. Akt 846. Kampkramp i Torekov.
Akt 846 2011-11-01
Kampkramp i Torekov
– Hej, Punin här. Ja, Punin ni vet, Stenshuvud och så där.
Med tanke på Akt 845, som bygger på bilder Gunin och Lugin fått
från mig, börjar jag misstänka att dessa båda figurer besitter en för
dem okontrollerbar inre kamp att ständigt vara provocerande.
Visar bilderna utan text för att de ”inte är mycket att kommentera”.
För att börja med första bilden . . .
. . . finns det förvisso mycket att klarlägga. Namnet Sten har igenting med
Stenshuvud att göra. Familjen är döpt efter en rollgestalt av Nils Poppe,
Sten Stensson-Sten från Eslöv. Tala om kamp för vit kunskap och mot
svart dumhet. Jag tror inte Gunin vet om familjen ovan är vit med svarta
fält eller svart med vita fält, lika lite som Lugin vet någonting om zebrans
ränder.
Om bild två, erosion, ja jösses, Gunin begriper nog inte vad erosion är för
typ av kamp. Och bild tre tror nog Lugin är en kamp om att göra Östersjöns
vatten sött. Bilden visar, liksom fjärde, risken för att den skånska kustlinjen
i öster och söder försvinner mer och mer. Då skulle han må, Gunin, om enbart
den västra fanns kvar. Han kan känna sig spolad, såsom vattnet får honom att
känna, han hänger i luften. Ett faktum han inte kan krypa undan från lika lätt
som Nils i bild sex.
Vad menar Gunin med bild sju, Aktens sista? Svampens kamp att komma till
sin rätt, talar han juridik eller matlagning?
Gunin och Lugin skall få några nya bilder att studera.
Vi var tillsammans på en resa ut i Europa i våras. Här en bild från Wien
med kejsar Frans Josef I som ser ner på en trädgårdsarbetare.
Tittar kejsaren ner för att undervärdera och förtrycka eller för att berömma
och för att få arbetaren att resa sig av stolthet. Tittar Frans Josef ner
för han känner hotet från en kratta mot sin upphöjda ställning?
Ytterligare en bild från Wien. En fånge som sitter i sin cell, synlig från ovan
av folket, för att kunna bli bespottad. Men som blivit en önskekälla. Varför?
Vad önskar folk när de släpper ner ett mynt? Att de, oaktat de är fria, vill bli
fria? Som korpar?
En tredje bild från Wien, som visar . . .
. . . att folk kan titta upp på folk som tittar ner på folk som även
kan titta ner på folk som kan titta upp. Och detta kan växla i tid
och rum. Allt beroende på om man befinner sig på marken, i det
mindre pariserhjulet eller i det större, högre. Sådant kan jag inte
tala med Lugin om. Han tycker allting snurrar.
En sista bild får visa en sida av det ”goda folket”.
Matar gässen för att få god mat till mårtensblotet. Nu har
jag valt en human sida. Gässen på bilden är fridlysta. De
får matas men inte ätas. Med det fridlyser inte folket.
Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se