Korparna på Kallskärslid. Akt 786. Frivillighetens höga symbol i Torekov.

Akt 786                                                                2011-05-13

                          

Frivillighetens höga symbol i Torekov

                             

– Kajak, om jag visar dig ett knippe bilder, huvudsakligen vykort från

1930-talet och framåt, som visar flaggspelet vid Sjöfartsmuseet i Torekov

från olika vinklar, vad tänker du då?

Gunin, upprepandets upprepning. Museet har varit ett ständigt återkom-

mande motiv under alla Akt-åren.

 

  

– I denna Akt är syftet inte enbart att fånga blicken med något vackert. Det gäller

att fästa blicken på något annan vackert.

– Ok, dra en bildsvit till, gärna med lite färginslag.

 

 

– Så här någonting, lite färg i vart fall. Vykortsfotograferna jagade inte motiv

med färgfilm förrän efter freden 1945.

– Uppgifter i övrigt om bilderna, var finns de?

– Jag visar en förteckning över tidigare Akter i följande bildsvit. Där kan du söka.

 

 

 

- Det gällde ytterligare någonting vackert?

– Jo, kolla nu sista bildsviten, som med . . .

 

 

 

. . . din sjuka fantasi får dig att tror, tror jag, efter att du har läst Akt 166, från

den 13/11 2006, att folket flyr undan en kraftig höjning av världshavens ytor.

– Du menar på grund av Grönlandsisens töande?

– Bland annat, ja. Några lämnar Lotsstugan åt sitt öde, någon flyr upp i

museets mast. Erkänn dina tankar.

– Absolut inte. Jag vet vad du syftar på. Den vackra tanken. Frivilligheten,

liksom i Akt 780, den om SSRS. Kanske även musiken i Akt 784. Jag vet att

det gäller ett arbete för att hålla kontinuitet i museets underhåll och flagg-

ning. Jag känner igen killen i masten, riggmästare Holmberg. Dom andra

ävenså, som lämnar Lotsstugan efter ett välförtjänt stop öl.

– Det gäller mer än så. Skjulet, Lotsstugan, Batterivallen, Barfotha-stången,

Övningsmasten vid Ydre Hall, Kajutan (Emils hodda) på Heden och mer

därtill. Riggmästarens båt minns jag från Akt 163.

– Giv mig lite tid och jag kan återkomma i detta ditt ärende med

arbeten kring vårrustningen av Sjöfartsmuseet och Skjulet.

 

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback