Korparna på Kallskärslid. Akt 795. Oro kring Torekov.

Akt 795                                                                2011-06-18

                          

Oro kring Torekov

                             

– Pax, du ser stressad ut, du verkar ovanligt spretig i fjäderdräkten. Är korparna

på väg att avslöja dig.

Paxe, inte vad jag kan förnimma. Men jag har fått ett horn i sidan . . .

– Till vem då om jag får fråga? Skall jag känna mig träffad?

– Jag har inte ett horn i sidan, jag fick ett. Utdelat av en rådjursbock. Han var lite

sur på oss. Han menade att det fanns vackra frimärken med rådjur och undrade

hur han och hans rå skulle komma i åtanke. Han menade att rådjuren blivit ett

naturligt inslag i Torekovs-miljön. Vilket korparna dokumenterat bra, ansåg han.

Han lämnade en bild på några rå och frimärken . . .

 

 

 

 

– Hur tänker du hantera detta?

– Jag bad honom själv tala för sin sak.

 

- Hej, Capré  Capreolus här.

Jag är ett rådjur, en vacker bock med många rå och smaldjur i markerna runt

Torekov. Jag tycker vi är förfördelade framför många andra djurarter. Vi är

vackra och graciösa och tämligen anonyma när vi besöker folks trädgårdar.

Inte påträngande och ljudsamma som en del andra. Som de i korparnas Akter

så omhuldade fåren. Bräker och lortar ner gör dom. Och får tydligen se ut hur

som helst enligt dokumentationsbilderna från Pax.

 

 

  

Vi borde få komma till Hallands Väderö, likaväl som fåren. Folk bär sig så tarvligt

åt mot oss rådjur. Hänger ut gamla nylonstrumpor med ammoniakindränkt blod-

mjöl i sina trädgårdar. Vissa sprider karbid eller planterar malört. Tvi tusan.

Vi hade behövt komma till tysthetens och vilans Hallands Väderö. Vem företräder

oss. Vem nyttjar våra frimärken?

 

– Vad svarade du på detta, Pax?

– Paxe, jag gav dom en vink till kontakt . . .

Ja men jägarförbund! Är det inte ur askan i elden?

– Tyngdpunkten lär vara viltvård. Lever de upp till vårdtankarna kommer

rådjuren nog till oss på Väderön.

 

 

 

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback