Korparna på Kallskärslid. Akt 816. Färgstark strid i Torekov.

Akt 816                                                               2011-08-25

 

Färgstark strid i Torekov

 

Gunin, vi har fått ett vykort från en av dem som var inbjudna
till Hovs Hallar, och därstädes var med på Funins matorgier.

– Login, jag misstänker vår vän Citrinella.

– Korrekt.
- Vad vill gulsparven denna gången?

– Han är nog mest ute för att reta Carduelis och Chloris, två av våra
vänner bland grönfinkarna, som glömdes bort vid inbjudan.

 

 

 

 

 

– Positivt eller negativt.

– Han är positivt retsam på ett negativt sätt, eller möjligen tvärtom.

Han börjar med att det är ett dj-a tjat om mat i både Akter och TV.

Hovs Hallar är det enkelt. Gott om enbär, blåbär, lingon och  vildhallon.

Där behövs, för tusan, inga sushirätter, fy tusan, av rå fisk. Dessutom,

med god tillgång på blåa och röda bär, kan en gulsparv bli mer lik en grön-

fink än en grönfink. Han menar att den subtraktiva färgegenskap gör

gulsparven överlägsen grönfinken, så de behöver inget eget frimärke.

– Så skördetid kan ha en djupare mening. Jag anar förvisso avund.

– Nja, Citrinella kände sig inte svarslös, trots näbbklykan full av nypon-

frön, när jag konfronterade honom med kortet. Han menade att den

rikhaltiga tillgången på nypon hemma var både god och nyttigt. Skapar mer

hjärnsubstans än aldrig så många ynka bär. En grönfink är och förblir

en gulsparv överlägsen. Nypon kan därtill sparas för senare bruk

genom torkning.

 

 

 

 

- Jag förstår, att om en grönfinken skulle konsumera stora mängder blåa

bär i kombination med röda nypon kunde effekten, rent additivt, bli att

han blev helt vit, eller än värre för honom, gul som en gulsparv.

-  Nog tycker jag inslaget av gult i fjäderdräkten tyder på missbruk.

 

 

 

– Oaktat vari missbruket ligger, lovade jag att för folkets fromma
lämna över ett recept för god hushållning.

 

 

  

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback