Korparna på Kallskärslid. Akt 724. Omkullsnack i Torekov.

Akt 724                                                                2010-10-09

 

                                                                                                                                    

Omkullsnackat hinder i Torekov

 

- Hej.

 

Fugin här igen. Ni minns mig från Akt 720. Kusinen från Kullaberg.

På väg hem, i luften som ni förstår, till Kullaberg från Torekov och

Hallands Väderö, tog jag vägen, flygsträckan, längs kusten av Skälder-

viken. Det är mäktigt att se Kullaberg från Sibirien.

 

 

 

 

  

Det blir en helt annan siluett än från Torekov och Hallands Väderö.

Ni undrar naturligtvis över hur jag kunnat komma till tals så snart igen.

Ingen konst att snacka omkull Gunin. Han tror att snacka omkull är en

bildlik överföring. Efter hans många Akter om detta tror han sig klara av

att hantera slika trix. Men icke sade Fugin. I Sibirien träffade jag experter

på omkullsnackning. Snäckor. Sandmusslor. Till skillnad mot blåmusslan

som tiger, så snackar sandmusslan i ett, tills motståndaren går omkull.

 

 

 

 

 

 Så jag får lov att fortsätta med två ”lustigheter” från Sibirien. Två folkliga trix om hur

djur bör göra.

 

 

Här en anvisning till hundar. Förbjudet att gå framlänges åt höger men tillåtet att

gå baklänges åt vänster. Snudd på djurplågeri.

 

 

 

Översta skylten tolkar jag som förbud att flyga inom området på alla höjder.

Mellanskylten anger förbud att rida åt vänster, med tanke på hur huvudena pekar.

Skall kanske tolkas som att förbudet gäller ritt framåt. Den undre skylten anger

tillåten ritt åt vänster. Samstämmighet mellan huvud och pil. Men för att kunna

avvika åt vänster måste hästen, med eller utan ryttare, ta sig över en sanddyn.

Detta innebär rörelse framåt, vilket kan tolkas som förbjudet. De tre skyltarna

tillsammans måste betyda ”på stället skritt”. Dressyrmoment. Möjlig tolkning är

”gör helt om, vänstergir, och gå hem”. Viss brist på ens.


 

Jag flyger i var fall hem.

 

PS. Sibirien är inte Sibirien bortom Uralbergen. Sibirien är stranden söder om

Ängelholm.  DS.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback