Korparna på Kallskärslid. Akt 671. Morsdag i Torekov

Akt 671                                                                2010-05-31

 

Morsdag i Torekov

 

- Marun, vad säger du om ja säger den 30 maj?
- Marin, då säger jag Morsdag.
- Om jag säger den 20 december 2007?
- Israel och Moses.
- Om jag säger den 15 november 2007?
- Leopold.
- Men om jag som alternativ till de två dagarna under 2007 säger
Akt 400 och Akt 381?
- Jag försöker med symbios, när exempelvis olika djurarter lever i
nära samverkan till varandras inbördes nytta. Den gången, vill jag
minnas, var det kohäger och tjur i Spanien. Vart vill du komma?
- Till ängarna, gamla soptippen, vid reningsverket söder om Torekov,
där det sedan några år finns Högländare som strosar runt och betar.
- Det vet jag. De har förekommit i tidigare Akter, som 296 och 572.
- Men inga kalvar, som i Akt 296, var där och firade sina mödrar
denna Morsdag. Däremot var folktösen Elvira, som är ett år, åtta
månader och från Malmö, i Torekov för att gosa med sin ”Momo”.
- ”Momo”, är hennes mormor förmodar jag. Och ?
- Hon uppmanade vid ett möte med Högländarna att de borde inta
en mer symbiotisk hållning till biotopens häckande talgoxar. Inte enbart
namnet ”oxe” borde vara gemensamt. Pälsen borde kunna leverera mat.
- Det är tveksamt om talgoxens larvföda kan trivas i en oxpäls. Och vad
skulle talgoxarna serva oxarna med?
- Plocka loppor ur pälsen, kanske.
- Låt oss i alla fall se på talgoxens orädda närvaro i beteshagen.













- Konstigt, men talgoxarna och Högländarna verkar inte ens talas vid.
- Men som vi nämnde ovan gjorde Elvira det.



- Vad skall vi tro om nyttan? Lite senare försökte Elvira övertyga ett lamm om
vikten att visa aktning mot och lyda sin fårmamma, även efter morsdag.
- Såg ut som om hon ville buga och tacka.

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback