Korparna på Kallskärslid. Akt 668. Bjud på flaggning i Torekov.

Akt 668                                                                2010-05-20

 

Bjud på flaggning i Torekov

 - Urus, en massa färggranna flaggor i förra Akten.
- Jo du Gunin. Inte bara en färglek. De har betytt mycket och har betydelse.
- Om Flaggmasten, mesanmasten, som ursprungligen kom från barken
Rolf af Halmstad har du ju skrivit en del om i tidigare Akter.
- Ja, jag lägger in en färgbild där en Aktredovisning finns.
En bild från jubileumsåret 1994.


- Ja, jag ser att foten till nya Barfothastången, under tillverkning har kommit med. Jag
kan bidra med en bild om flaggornas betydelse.



- En Akt som kanske bör framhållas före de andra är Akt 223, den 2/7 2007, som visar
Flaggmasten 1932, året innan Hoppet af Lännas bidrag till museet kom på plats.
- Du, titta fram till Akt 224. Du ser en  sjöbuss, mästerlotsen Edvard de la Motte,
framför museet. - Jag kan lämna ett nytt lotsbidrag, från 1932, när enbart ratten
och roderhuset från Rolf af Halmstad kompletterade mesanmasten.

 - Innan vi går vidare med detaljer så kommer en bild från invigningen av Flaggmasten 1932.
Det var, vill jag minnas, söndagen den 14 april kl. 14.00.  Det var stor tillströmning av folk,
fyrmästare J. Romare höll tal, som unisont följdes av ”Du gamla du fria”. S:a Thoraflaggan
gick i topp och kvällsfest följde. Bilden i Akt 223 visar en hel bild av Petter Bruces
S:a Thoraflagga. Skeppet i toppen syns tydligare på bild i Akt 137.

 - Vi återkommer, som blivit sagt, med fler detaljer kring Flaggmasten. Exv. att folk kan
köpa flaggning för att fira vänner och bekanta. Vem som flaggar och för vem anslås på
masten.

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback