Korparna på Kallskärslid. kt 673. Ingen teg att förringa i Torekov.

Akt 673                                                                2010-06-07

 

Ingen teg att förringa i Torekov

 

- Lugar, om jag säger lyckan i Åhus och lyckan i Panadés, vad säger du då?
- Lugin, jag tror du tänker snara in mig .Jag säger därför ohälsa och missär.
- Du tror att jag är ute efter den lycka som upplevs genom bruk av nikotin och alkohol?
- Det kan jag inte utestänga. Jag vet vad du tror om mig. Men jag vet att en gång i tiden
var varje liten lycka i Åhus utnyttjad för tobaksodling och i spanska Panadés är än i dag
varje lycka bevuxen med vinrankor – om än aldrig så små odlingstäppor. Vart vill du
komma?
- Lyckan att få smaka den första färskpotatisen.
- Absolut lycka. Men nu är du där igen. Potatis ger starksprit. Nubbe till sill och päror.
Åhus och Absolut. Inte sant?
- Nej, det var ingen rännsnara i den lyckan. Vodka fås via säd, absolut. Jag är ute efter
en jämförelse. Jag vill med några bilder visa att liksom varje lycka, stor som liten, i Åhus
gav tobak och i Panadés ges druvor så syns varje öppen markbit runt Torekov ge päror.
- Du menar att bland sand, sten och grus sågs, och ses, en ranka, två tobaksplantor eller
tre stånd potatis. Men vakta på, vinodlingen är på frammarsch i hela Skåne. Och sillen
syns klara sig undan rödmärkning.
- Ja du. Sill, nubbe, nya päror samt ett gott vin till desserten och en cigarr bakefter.
- Absolut lycka, det tror jag även några bland folket skulle drista sig till att säga.
- Färskpotatis eller nypotatis? Minns du Akt XCIV från den 28/5 2006?
- Den hänvisningen fanns redan i Akt 655, från Hallands Väderö, den 3/4 2010.









  

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer
Postat av: Bo Justusson

Till Gunin och Lugin,

e-post: horsakistan.blogg.se - Kommentar



Hej,

Ni har en trevlig blogg med fina gamla och nya foton och massor av fakta om Torekov och omnejd.



Dock har jag inte hittat något hos er om den gamla flygfyren uppe vid Varan.



Flygfyrarna fanns på 1930-1940-talen och hade roterande strålkastare på 20-30 meter höga master.

Idag finns bara rester kvar i form av betongfundament för masterna, men jag vet inte om det finns några rester uppe vid Varan.



---------



Jag är intresserad av flyghistoria och har tagit fram fakta om flygfyrar på 1930-talet, och gjort webbsidor om detta.



Flygfyrarna var roterande strålkastare som vägledde bl.a. nattpostflyget. Det fanns cirka 45 ljusfyrar, men de ersattes kring 1950 av radiofyrar.



På mina webbsidor har jag egna bilder från de fyrar jag själv besökt, både bilder på vad som finns kvar av fyrarna och sevärdheter i omgivningen.



För de fyrar som jag inte besökt har jag letat efter bilder på Internet och i böcker och hittat många intressanta bilder, som jag lagt in på

mina webbsidor.



Jag har då alltid angivit fotograf och lagt in en länk till den webbsida/bok som jag hämtat bilden från.



Nu håller jag på och kontaktar alla dem som jag lånat bilder från - för att fråga om publiceringslov.



Länk till mina nya webbsidor:
http://justus.ownit.nu/flyg



FRÅGA 1:

Jag vill nu fråga Dig om det är okey att jag lagt in bilder från och länkar till Dina webbsidor/bok. De sidor som berör Dig är följande:



http://justus.ownit.nu/flyg/flygfyrar/fyr129/fyr129.htm



FRÅGA 2: Vet ni om det finns några rester kvar av fyren uppe vid Varan. Ibland kan äldre personer minnas fyrarna.



Exempel på betongfundament finns på mina sidor för t.ex. fyr 101 Södertälje, fyr 102 Gnesta.



KOMPLETTERINGAR:

Jag är även tacksam för alla synpunkter och tips kring flygfyrar, sevärdheter, länkar etc.

För många fyrar efterlyser jag Kompletteringar, se de K-märkta sidorna.



Vänliga hälsningar



Bo Justusson, Stockholm

e-post: [email protected]

2010-07-16 @ 23:03:05
URL: http://justus.ownit.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback