Korparna på Kallskärslid. Akt 740. Dubbelseende i Torekov.

Akt 740                                                                2010-12-05

                                                                                                                                    

Dubbelseende i Torekov

 

- Gunin, vi måste se allvarligt på alkoholbruk. Jag vet vad som kan hända.

Du minns min tid i Amsterdams glädjekvarter. Akt 179, den 8/12 2006.

- Lugar, jag vet. Akt 184 också, m.fl. Men vissa av dina problem beror inte

på alkohol utan på andra mer neurologiskt påverkande upplevelser.

- Du skrev om hamnens krogliv i förra Akten. Jag, som ni andra, har gjort

besök.

- Avser du Akt 361, hösten 2008?

- Hur vill du förklara följande dubbelseende . . .

 

 

 

. . . är inte ”G. SWENSON´S” och ”SWENSON´S” samma krog?

- Förmodligen. Men det är reellt två skyltar.

- Med detta dubbade seende då . . .

 

 

  

. . . texten på Nissan-KING-bilen? Vad är det för språk?

- Skärp dig. Där står skrivet ”RÖR-FIX”. Texten på bilen är spegelvänd.

Den blir rättvänd i backspegeln hos framförkörande bilar. Listigt. Du har

kanske sett klockor på frisersalonger, som kunden ser i spegeln.

- Du förenklar allting, tycker jag. Jag återgår till inledningsbilden . . .

 

 

 

. . . och ber dig förklara skyltarna. Var finns dina speglar nu då? Och Nissan har

blivit en ”Cheva”.

- Underligt. Nästa fråga.

- Jag var på krogen mitt emot . . .

- Hacienda. Stavningen tappas lätt bort. Och . . .

- Kolla bilden . . .

 

 

 

 

. . . du har nog rätt. Övre bilden såg jag nog i en spegel och blev förvirrad. Vände mig

om och världen återgick till verkligheten. Jag blev för en stund verkligt orolig.

- Dubbat seende är en sak, dubbelseende någonting annat. Oftalmoskopi kan ge svar.

Låt mig visa en bild:

 

 

 

- Oj då.

- Här kan vi tala om dubbelseende. Kan uppstå vid starka upplevelser. Hos oss korpar

vid skönhet eller skräck. Ögonen liksom stoppar upp och båda riktar sig mot oändlighe-

ten. Vi mister perspektivseendet. Varje öga registrerar var sin ros eller örn. En blir två.

- Jag vet. Parallellprojektion kontra perspektivlära. ”Örnkampen”, vår årets julklapp

2008, Akt 737, skapade mängder av örnar. Mängden dubblerade rosor är behagligare.

Men tredje bilden?

- Den gäller enbart manligt folk. Vid en häftig upplevelse kan mängden bröst bli stora

och ofta ännu större. ”Primitiv kåthet” påstås det exalterade tillståndet benämnas.

- Jo, och folk är konstiga på tal om speglar. Flertalet ser vänster som höger medan upp

och ner förblir upp och ner.

- Och förstår ingenting.

- Det är förvisso tur. Tänk om de tvingades att stå på huvudet varje gång de passerade

en spegel. Vilken tårflod det skulle kunna bli.

- Både upptill och nertill. Precis som nu. Tår som tår.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback