Korparna på Kallskärslid. Akt 655. Torekov och Jonas Alströmer . . .

Akt 655                                                                2010-04-03

 

Torekov och JonasAlströmer vis á vi Hallands Väderö

 

- Kajak, om jag säger Jonas Alströmer, vad säger du då?
- Ja du Sugus, jag kan säga 1685 till 1761. Jag kan också säga Akt XCIV, från den 28 maj 2006.
Jag kan säga att han troligen införde potatisen till Sverige, Torekov och Hallands Väderö.
Kanske misstänker jag att du är ute i anledning av vår Akt 650, från den 25/3.
- Kajak, du är klok som en gammal kyrkråtta. Vi har ju sagt en del tidigare om potatis på Bjärelandet.
Bland annat kraxat om det är färskpotatis eller nypotatis som kommer ur jorden i slutet av maj.
Och om potatis som är odlad under plast är frilandspotatis och mycket annant skitprat och om gödsel.
- Du menar att det är tid nu att tala om den tid när potatis var potatis, specifikt på Hallands Väderö.
- Du är klok som en gammal kyrkråtta. Det sa jag kanske. Men nog var det mer jordnära när det 
odlades potatis på Hallands Väderö, på Skogvaktarboställets inägor. Tala om kultur.
- Jag säger inte emot dig. Vi kan ju visa några bilder från 1940-talet. Senare får vi återkomma om 
mer kring Skogvaktarbostället, skogvaktarna och livet på Hallands Väderö.
- Vi har ju visat något om detta i tidigare Akter, men vi föredrar att återkomma.





Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback