Korparna på Kallskärslid. Akt 599. Låg utanför Torekov - på Badeskär.

Akt 599                                                                 2009-10-03

 

Låg utanför Torekov – på Badeskär

 

- Login, nu vrider vi snabbt åt söder och sedan åt väster. Två högerryck. Det klarar du.
- Förvisso, Gunin. Jag undrar bara varför. Är det för att Kajaks siande skall fulländas? Då
blir det norrut nästa gång?
- Logistik, inte logik, min käre vän. Här kommer södern.

 - Jag tycker du kan lägga på locket nu. Nu vet jag att alla locken leder mot reningsverket.
- Minns husraden i vänstersidan. Det är fyra hus, två syns, ett skymtas och det sista är osynligt.
- Jo, det är lätt att  minnas någonting som inte syns.
- Lyft och gör en sväng medan jag svänger höger och når kommande bilder.

 - Idag blåser det 15 m/s. Den dagen 1995 blåste det nog etter värre. Uppemot 18 m/s. CHA-CHA, ägd av
en dansk pensionär, gick upp på Badeskär.
- Det var efter två skräckdygn till sjöss. På väg från Göteborg till Köpenhamn. Missade Anholt , när motorn
stoppade på grund av dieselbrist. Missade Hallands Väderö när seglet krånglade.
- Men han klarade sig i land på egen hand och sökte skydd, just det, i det fjärde huset i bilden överst. Uttröt-
tad somnade han där i ett öppet uthus. Haveriet upptäcktes kl. fyra på morgonen och SSRS började söka seg-
laren, som de trodde flöt omkring på det rykande havet i en livboj. Så småningom redde det hela upp sig.
- Vad jag vill visa är att föränderligheter kan bero på mycket. Bygga och riva hus, gräva ner ledningar m.m.
Men även haverier. Som du ser av bilderna nedan finns fortfarande kvar rester av CHA-CHA. Efter hand flyt-
tade till fastlandet av stormarna Gudrun och Per.
- Till glädje får barnen, som nyttjar materialet till att bygga kojor. Även det en förändring av miljön.




 

 

Vi har placerat vår blogg i <a

Och 118href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback