Korparna på Kallskärslid. Akt 576. Utstängslade från inneområdet Torekov

Akt 576                                                                 2009-07-22

  

Utstängslade från inneområdet Torekov



-Kajak, det är väl märkligt att vissa alltid blir motarbetade.

- Sugus, det ligger kanske i ovissheten om vilka vissa är.

- Jag kan ge två exempel. Får och rådjur. Näbbstulna bilder från Gunin.




- Vari ser du variationer i uppskattning och hänsynstagande vis á vi de hinder som du antydde?

- Låt mig visa en mer omfattande bild, eller rättare sagt två.






- Ok, jag ser skillnaden. Rådjuren kan röra sig mera fritt är fåren.

- Ja, klara variationer i uppskattning. Några adekvata stängsel för rådjuren syns sällan till. Men
fåren får  känna sig utstängslade från Torekovs inneområden med olika typer av stängsel.

Jag kan visa bilder på stängsel av säkerhetstyp ett, enkelstängsel . . .




. . . och räcker dessa inte till tar folket till dubbelstängsel . . .




. . . understundom med förstärkt dubbel säkerhet.




- Jag vet. Jag har till och med sett stängsling med trefaldig säkerhet.




- Men alla gäller för får och lamm. Rådjuren har inga problem med dessa stängsel. Vad beror det på? Är det

så att fåren anses obildade och lever ett fattigare liv eller på att rådjuren är vackrare och tillhör en finare art?

- Jag vet inte. Fåren är klart inte dummare än rådjuren. Kanske snarare tvärt om. Trots den högre frihetsgraden

förekommer det inte särdeles många rådjur i det verkliga inne-Torekov. De nöjer sig med en omgivning av nya

och fina hästgårdar i byns omgivningar. Måhända är det antalet djur av samma art som styr folkets agerande.

- Vi som har förmånen av att kunna flyga fritt kan i inneområdet få se representanter från både präster, bönder,

adel och borgare.

- Och får vi tro senaste numret av Svensk Damtidning även en representant för kungahuset.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


http://bloggkartan.se/registrera/12470/kristianstad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback