Korparna på Kallskärslid. Akt 621. I svallvågornas Torekov.

Akt 621                                                                2009-12-30

 

I svallvågornas Torekov

 

- Login, det blev svallvågor efter Akt 619.
- Gunin, vågar jag gissa på Urun? Oaktat att han fick en större roll i den Akten än vad han förtjänade.
- Den gjorde honom något kraxig. Han har också läst Bertil Wulffs intressanta artikel om namnbräden
i ”Bjärebygden 2009”, framför allt den spännande episoden om Argo. Nu hävdar han att han var in-
blandad som aktiv i dramat. Han tjänstgjorde som informationskorp på Bornholm under åren 1938-47,
förlagd till ett torn på Hammershus och vaksam från tornet på Hammarens fyr.
- Vi har ju rapporterar från Bornholm i ett antal Akter. Även från Hammershus slottsruin.
- Det var ett tiotal Akter i juni –juli 2007, från nr. 308 mot 322. Men nu gällde det Uruns roll. Han påstår
att han såg när Argo lämnade Christiansö med färd mot Utklippan morgonen den 24 april 1945. Lite
nordost om Hammarens fyr såg han det brittiska Hawker Typhoon-plandet släppa två bomber, som
tvingade Alfred Kjellberg och hans mannar i livbåten. Då flög Urun ut till en fiskebåt i närheten, GG 111
Judit från Donsö, och larmade dem om det uppkomna hjälpbehovet.

- Jag vet att det var britterna som skulle befria Danmark, inklusive Bornholm, inför den väntade
tyska kapitulationen, som kom den 4 maj 1945.
- Endast tio dagar efter haveriet. Men varför ett brittiskt plan? Varför ett plan från befriarna?
-Förmodligen såg piloten Argo som flyktingbåt med tyskar från Polen. Freden för Bornholm blev
strulig. Den kom nästan ett år senare än för övriga Danmark. Ryssarna försökte ta över britternas
roll och ockuperade Bornholm när den tyske kommendanten vägrade kapitulera för dem. Ryssarna
till och med bombade Rönne och Nexö. Därför var Urun kvar på dansk mark till 1947.
- Argo av Torekov, HD 121, gick under, men besättningen kom välbärgad med Judit till Simrishamn.
- På andra bilden i Akt 619, bilden med haveristen Svanen, syns till vänster i bild, på hamnens slip, HG 620.
- Just så. Det är jakten Hulda på 28 btn. och byggd 1880 vid Båtfjorden i Halland. Hon köptes 1905 till
Torekov av ett partrederi med bl.a. Anton Sjöström och Patrik Nordgren. Som du kan se på några vykort
från 1910-talet, av förmodligen Albert Ekman, så var Huldas former så runda att hon fick lokalnamnet
”Knydet”.

 





- Vad gjorde Hulda på slipen?
- Kanske skulle hon ses över inför ägarbyte. Julius Johansson hade tagit över Hulda efter
en tid och skullesälja vidare till ett nytt partrederi 1918, med Julius Larsson som skeppare.
omkring 1924 sjönk Hulda i hamnen
- Finns hennes namnbräde i Skjulet?
- Inte som jag sett. Hon höggs upp och resterna gick på auktion tillsammans med delar från
m/s Valborg den 2 juli 1926. Femton personers inrop inbringade 958 kr. och 50 öre. Möjligen
hamnade namnbrädet hos  någon av dessa 15 personer, eller så har det bortglömt ruttnat
upp i hamnbassängen.
- Däremot en båt vi skrivit mycket om har sitt  bräde i Skjulet.

- Vi återkommer när vi lagt skumpan på is. 

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback