Korparna på Kallskärslid. Akt 620. Utdragen gummihistoria i Torekov.

Akt 620                                                                2009-12-27

 

Utdragen gummihistoria i Torekov

 

- Login, en tillbakastudsande gummihistoria från Torekov, eller hur?
- Gunin, hur menar du då?
-Vi skulle ju lägga in NOLATO i vår 50-talsnostalgi. Men nu är vi tillbaka i 30-talet på grund
av Börje Isakssons intressanta artikel i ”Bjärebygden 2009”, som vi nämnde i förra Akten.
- Jaha. Rågummifabriken TOR från 1931, för tillverkning av stövlar efter en idé av skomakare
Martin Paulsson. Patent och tillverkning tillsammans med Edvin och Emil Isaksson. Även en
Henry Johansson kom med in i bilden, och några andra. Du ser dem i bilden nedan.

 - Historien är intressant beskriven av Börje Isaksson, son till Emil. Börje beskriver hur företaget blommade
upp och sedan avvecklades i depressionens råvarubrist. Men även hur Sven Boström tillsammans med Bern-
hard Jorlén tog över och med Emil som teknisk chef; NOLATO, Nordiska Latexfabriken, såg dagens ljus.
Tidpunkten var 1937-38.
- Men vår 50-talsnostalgi?
- Vi återkommer efter 1947, efter branden och återuppbyggnaden m.m. Samt vidareutbyggnad under 50-talet.
- Entreprenörerna då? Henry och Martin?
- De två har vi visats upp i tidigare Akter. Martin senast i Akt 611. Henry i Akter som XLII, 167, 177, 232,
239, 437, 447 och 615. Du vet Väderötrafiken, Max och Campingen. Men faktum lär vara, ovisst hur, att
de två försökte starta på nytt.

- De stövlarna satte tydligen inga djupare avtryck, vare sig kring hamnbassängen eller annorstädes.
- I vår plan lär vi återkomma till Martin i annat sammanhang. Idrottsligt.
- Aha. Spännande. Kast med liten stövel?
- Nej. Fotboll. Och kanske politik. Det hör ju liksom ihop. Även vidare kopplingar mellan Martin och Henry.
- På tal om kopplingar. Urun, från förra Akten, såg en koppling med den Aktens realskolrektor Bjärup och
denna Aktens Henry. Två till och med. Både hamnen i Båstad och hamnen i Torekov skulle byggas ut. För
framtagande av reglemente för hamnarna samarbetade de i en arbetsgrupp. Den andra kopplingen, där
tycker jag Urun förfaller vara ute och resa i dimman. Lång tid skiljer de båda händelserna åt, i dimman.
Bjärup studerade vid läroverket i Halmstad. En helg när han ville hem till Båstad kom han på idén att åka
skridsko på nyisen i Laholmsbukten. Han överraskades av en tjock dimma och tappade orienteringen. Detta
uppfattade Urun, som också var på väg över isen, men flög ovanför dimman. Urun tog av mot Båstad, flög
in i kyrkotornet på Mariakyrkan och slog till strömbrytaren till klockringningen. Bjärup kunde med hjälp av
klockklangen orientera sig hem. Vid en annan tid, och i en annan dimma, färdades Henry med väderöbåten
Max (Akt 439 2008-02-11). Även han på väg från Halmstad och varvet där. Men målet var hamnen i Torekov,
som låg under nordvästlig kuling. Urun, som var på b sök hos Hovs Hallar-korparna såg dimbanken som kom
från havet och snabbt nog skulle dölja sikten mellan Hovs Hallar och Max. Tanken på ”Tärnan”, haveristen från
Akterna i februari 2007 nr. 236 - 239, fick honom att bli blöt innanför nackfjädrarna. Han flaxade ner till Röde
Hall
, ställde sig på högsta toppen och kraxade så likt en misslur han nu kunde. Max missade både Hovs Hallar
och Källran.
- Tack vare Urun?
- Nej. Men låt honom gärna tro det. I styrhytten på Max stod Henrik Eneman. För honom var dimman inget
problem. Max kom till Torekov på beräknad tid.
- Och nu är det utsatt tid för Sugus och Moster Ellas supé.
- Förhoppningsvis musselsoppa.

 

 

Vi har placerat vår blogg i <a
och 118href=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/
>Torekov</a> på bloggkartan.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback