Korparna på Kallskärslid. Akt 492. "Gripen" griper in.


Foto: Gunin  (Juni-juli 2008)


Akt 492                                                                        2008-07-13

  

"Gripen" griper in

  

- Lugin, det är inte utan att jag lider.

- Gunin, är det en sorts sympati med tiden?

- Jag vet inte om "tiden läker alla sår", vilket några av folkets kvasipsykologer

plägar hävda. Men om det är så, lider jag under tiden.

- Vad är värst?

- Mycket är i sin ordning. Många av våra småfågelvänner är högeligen alerta.

Full aktivitet för arternas fortbestånd. Koltrastarna och pilfinkarna jag har talat

med är inne på sommarens andra kull. Talgoxar och rödstjärtar är i slutfasen av

första kullen. God tillgång på mat rapporterades.

- Men lidandet då?

- När jag såg ett ingripande från "Gripen", utanför heden söder om Torekov,

önskade jag att en liknande snabb hjälp kunde komma fler, med andra prob-

lem, till nytta.

- Jag förmodar du tänker på svårare problem än havererade segeljullar?

- Framförallt ejderstammen, som halverats vid Östersjökusterna.

- Jag tycker det ser magert ut även i våra fågelmarker, om jag får kalla havet

och våra kustvatten så.

- Orsaken kan vara brist på bra vinterföda eller att blåmusslorna blivit oaptit-

liga. Folkets forskare gissar på ett laxvirus vid namn M74. Sedan har vi korall-

reven, bostad för 4000 fiskarter, som riskerar att utplånas.

- Det har jag hört talas om. Syndabocken är klimatförändringarna, för hög vat-

tentemperatur på grund av den onormala koldioxidnivån i atmosfären.

- Hur förklarar du att de franska ostronen håller på att ta slut?

- "Operakällaren". Ursäkta mitt plumpa skämt. Du menar, förstår jag, att de

dör redan på bankarna. Jag har fått information om att det i huvudsak är första-

års-ostronen som avlider. Kan vara som korallerna eller möjligen ett virus.

- Vad gör vi? Det kan knappast vara Sjöräddningens bord.

- "Bingo-Lotto" sponsrar även WWF. Den organisationen får vi förlita oss på.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback