Korparna på Kallskärslid. Akt 415, "O stilla för ett ögonblick Er häpnad".

image430


Akt 415                                                                         2008-01-07

  

"O stilla för ett ögonblick Er häpnad"

(Ur Shakespeare:" Hamlet")


 Login, varför just detta?

- Jo Gunin, även jag ville se hur vattnets "time out" omformade våra kuster.

Jag gjorde ett svep över såväl Hallands Väderö som Bjärekusten.

- Och?

- Jag varseblev en dramaliknande episod vid Morgondoppsbryggan i Torekov.

Idag har jag med fyra bilder försökt rekonstruera vad det var som hände.

- Kanske ingenting. Kanske krass nyfikenhet från folkets sida på nyskapad

möjlighet till omtaxering av fastighetsvärden, längre avstånd till stranden.

- Det verkar överspolat idag. Det förekom, så till vida jag lyssnat rätt, en dia-

log från mannen vid bryggstupet, som saknade trappor.

- Det där med stulna trappor är färdigförhandlat. Vad var det förstulna i mono-

logen?

- Det är ju det som jag försökt finna. Vad kan du hitta fram ur:

" Att fara eller icke fara, det är frågan:

Månn´ ädlare att dyka än att hoppa

Ett bittert Ödes stick och pikar eller

Att ta till vara havets kval

av brist på vatten nå ett änglalikt beslut".

Tror du han tänkte kasta sig ut och återuppstå som en ängel, men blev över-

tygad om det olämpliga av en representant från Sjöräddningssällskapet?

- Knappast. Dels var det ingen vit ängel, dels tror jag inte SSRS rycker ut vid

brist på vatten, snarare vid storm och högvatten.

- Nej du. Det var ett dubbelfel. Försök igen.

- Ok. Jag tror mannen tänkte "fara", men i betydelsen "att resa". Han tänkte

resa till Denver i Colorado, USA. Tvekade mellan båt och flyg. När han såg

havets opålitlighet blev beslutet flyg, symboliserat genom en ängel.

- Du menar att dramat var en tvekan mellan sjösjuka och flygrädsla?

- Låter inte helt osannolikt.

- Men SSRS-killen då?

- SSRS finns överallt, alltid, när det föreligger grundfara och haveririsk.

- Uppenbart inte överallt. Din hjärna har ju spolats ner i djupet som fantasins

ohjälpliga vrakspillror . Totalhaveri.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback