Korparna på Kallskärslid. Akt 368. Vrenen 29/9, ostlig vind, 6 m/s.

image381

Akt 368                                                2007-10-19

  

Vrenen 29/9 2007, ostlig vind, 6 m/s.


- God morgon Kajak. Under din skönhetssöm var jag borta vid Pinus den Höge. Login och Logut är tillbaka, jag fick tillgång till världspressen och för-

hörde mig om eventuella meddelanden från Gunin eller några av de andra.

- Sugus, nyfiken som vanligt. Något av vikt?

- Gunin och flyttfåglarna kring honom fick tydligen kontakt med Lugar och

kaninerna i trakten av San Sebastian. Dessförinnan hade Gunin och ytterligare

några gjort ett besök i Madrid. De hade varit på fotboll. Detta måste du på

något sätt ha känt till. Erkänn.

- Vad får dig att tro på ett slikt undanhållande?

- Din lek med ballongerna kring Vrenen för en tid sedan. Den leken var klart

inspirerad av spansk fotboll, specifikt Real Madrids. Erkänn.

- Alls icke en lek. Styvt räddningsarbete. På min dagliga runda runt Hallands

Väderö observerade jag ett ballongkonglomerat från fastlandet på väg nordväst

över. Riktning mot stången på Vrenen. Mitt som du själv såg, eminenta boll-,
eller skall vi säga ballongsinne, räddade ballongerna från att lida kvav på sjö-

ket. Befriade, lyfte de för vidare vinddrift mot Danmark, förmodligen över

Anholt.

- Märkligt sammanträffande. Jag läste i NST om att förskolebarn i såväl För-

slöv, Skogsbyns förskola 35-årsjubilerade, som i Torekov, Fiskebyns förskola

25-årsjubilerade, hade släppt upp ballonger. C:a trettio på varje ställe. Kan de

ha varit dessa tror du?

- Tveksamt. När var det?

- Förslöv den 14/9.

- Uteslutet. Vindgivaren på fyren och Pinus den Höge registrerade inte från-

landsvind förrän den 24/9, SO 7 m/s.

- I Torekov var det i slutet av september.

- Bingo. Den 24/9, som sagts, och den 29/9 var det SO-O vindar, 6-7 m/s.

- Du vet mycket väl att vinden, såväl riktning som i styrka, kan variera med

höjden över havet. Men i alla fall, en torekovsballong hittades av ett tyskt tu-

ristpar på Anholt. De svarade på ett meddelande som ballongen fört med sig.

- Lekte ballongerna brevduvor?

- Helt klart. Fantastiskt. Håll med.

- Tur Pax är utomlands. Han hade blivit vansinnig.

- Tror jag inte alls. Han har roat sig ett antal gånger i sommar åt funna flask-

poster. Oftast är meddelandena åratals gamla och distributionen osäker. Han

vet sitt konkurrensbefriade värde.

- Olagligt monopol skulle jag vilja säga.


Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback