Korparna på Kallskärslid. Akt 335. Sjösport?

image346

Akt 335                                                2007-07-21

Sjösport?

- Gunin, vad är det du, Lugar och Lugin har sysslat med de senaste dagarna?
Jag var rädd att ni skulle missa hamnfesten i Torekov.
- Jo, Kajak, du har ju lagt märke till att en lång rad vackra gamla segelfartyg
passerat förbi Hallands Väderö, på kryss nordostöver, de senaste dagarna.
- Helt klar. Tyskar, danskar, holländare och fransmän. Flertalet var nog under
segling till Halmstad och Marinfestivalen där.
-  Lugar hade tidigt beslutat att lifta dit med en bekanting från sitt besök i
Amsterdam, redovisade i Akterna under december 2006. Han försvann med
slätskonaren loth lottën redan i onsdags. Lugin beslöt att lifta med en dansk
galeas, Henna, som passerade under Pinus den Höge, under torsdagen. Själv
fick jag bli fripassagerare på danmarksgaleasen Haabet , den 20 juli.
- Jag såg fler passera. Den gamla ålskutan från Åhus, som nu seglar som Baltic
Beauty af Ronneby samt Oban, Aphrodite, Santa Barbara Anna och några till.
Såg du dem i Halmstad?
- Du skall få se nästa gång, några bilder kanske.-
 Jag kände ju till att ostindiefararen Götheborg skulle komma. Före Kinaresan
övade hon ju i våra farvatten.
- Hon var där. Visserligen en dag försenad från Bohusläns skärgård. Populärt
besök. Långa ombordbesöksköer.
- Det är bra att folket får stå i köer. Det övar upp individernas tålamod. 

Vi har placerat vår blogg i
<ahref=
http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback