Korparna på Kallskärslid. Akt 201. Vrak - fenomen med olika förtecken.

Korparna på Kallskärslid. Akt 201. Vrak - fenomen med olika förtecken.


Bilder: Övningsskeppet Najaden i Torekovs hamn 1940, som vrak och
spärr. Idag som museum och kafféfartyg vid Slottskajen i Halmstad.
Vraklind (v) och vrakekar (h) på Hallands Väderö (Sandhamn) 1907.
(Foto ur LT-sommar och NST 1997-07-20, Albert Ekman)

Akt 201 2007-01-15

Vrak – fenomen med olika förtecken.

- Gunin, jag såg att du talade med Lugar. Rena vraket?
- Knappast Lugin. Han var påverkad av olika onyttigheter som stiger
ur folkets skorstenspipor.
- Jag menar Vasa, den gamla fisketrålaren, som har något oflyt i sitt
hamnbeteendet. Ömsom upp, ömsom ner – om du förstår?
- Just nu verkar den ha flyt. Värre har skådats i Torekovs hamn. Av
de lite större båtarna, i ett torekovsperspektiv, som dyker upp i min-
net, är Najaden en, den låg som spärr i hamninloppet 1940. Några
andra är Alfa, Max och Kobåten, som vi skrev om i akt 122 den 5/8.
- För rättvisans skull bör vi återkomma med lite mer om de andra.
- Betänk att vi har vrak även här på Hallands Väderö.
- Vad säger du? Förvisso blåste det över 32 m/s i natt. Men några
vrak har jag inte sett eller hört av. Pinus den Höge riste ordentligt.
- En sådan storm, på gränsen till orkan, utplånar snarare de vrak jag
syftar på, nämligen vrakekarna.
- Nu menar ekarna som torkat ut i toppgrenarna och enbart lever ett
liv, så att säga, midskepps?
- De var vanliga förr i tiden, men med det nuvarande skogsbruket
blir de allt mer sällsynta. Fenomenet lever dock vidare i mindre
mäktiga trädslag.
- Du, vi tar Lugar med på en resa i tid och rum, som visar på hur
det kan gå om han inte iakttager tillbörlig hänsyn och försiktighet.
- En uppbygglig verksamhet, med andra ord, för en redlös själ.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback