Korparna på Kallskärslid. Akt 198. Är sudoku och kakuro nötter?

Korparna på Kallskärslid. Akt 198. Är sudoku och kakuro nötter?


Bilder: 1. Kattugglan Strixa, fenomen på charader, sudoku och kakuro.
2. Konung Dags hög vid Dagshög. 3. Stenkrossruinen vid Dagshög.
4. och 5. F.d. stenbrottet och laxodlingen vid Dagshög.
Foto: Gunin januari 2007.

Akt 198 2007-01-04

Är sudoku och kakuro nötter?

- Gunin, hon gör det för vänskaps skull.
- Vem, Lugin?
- Strixa.
- Strixa?
- Ja, kattugglan Strix´sambo. Hon dömer vår charadtävling från förra
akten. Hon fick en rapport från mig.
- Puh. Tack och lov. Jag blev nästan förlägen.
- Hon är en fena på charader, sudodu och kakuro.
- Men nötter kan hon inte knäcka. Med sitt näbb.
- Nu talar vi om problem som knäcks med hjärnkraft. Strixa tyckte
vår korta duell var medioker i förhållande till charaderna under jul-
och nyårsdagarna. När Kajak, Login, Sugus och Logut var med.
Strix, med sitt pokerface, och Strixa, som domare, var också med på
Hallands Väderö.
- Vem ansåg hon segrade i vår miniduell?
- Hon gjorde vissa kommentarer. Hon var skeptisk till vissa ord i
några av våra charader. Kaskbröder, konvalescent, krig och trygg.
Så där blev det 3-1 till mig. Det borde blivit 4-1 via din felstavade
cardigan, men hon tyckte att ett svensktillverkat plagg med kardgarn
borde kunna stavas med k. Således fortfarande 3-1. Din tvekan vid
rimorden ansåg hon sig inte kunna avgöra. Hon var ju inte person-
ligen närvarande. En bokstav för mycket i kompetens ansåg hon som
lappri, då det var ett fjärde ord av tre efterfrågade.
- Men ditt getto?
- Hon gav mig minus för upprepningen av kontaktlöshet, och av
bara farten blev det minus även för getto.
- Slutresultatet 3-3, och vi kan fortfarande tävla, för vänskaps skull.
- Det är märkligt med ugglor. Albert Engström döpte 1887 sin nystartade
skämttidning till Strix, och folkets folkskola har en uggla
som symbol för kunskap och klokhet.
- Uppfattar du Strixas kloka domslut som ett skämt?
- Nej. Men din insats. Du borde vunnit klart över mig.
- Finns en förklaring. Min hemfärd från Kullaberg, just före mötet
med dig, var jobbig i den nordvästliga kulingen på 20 m/s och med
regn. Jag tog genaste vägen in över Bjärehalvön och flög i lä av skog
och terräng norrut, mot Torekov. Vid Dagshög tog jag rast; fikade i
skydd av krossen, tog en riktig styrketår inför sista etappen mot Vä-
derön, i direkt motvind. Jag trodde jag tagit en alltför stark tår, ty när
jag såg ner i stenbrottet, såg jag vita prickar för ögonen.
- På liknande sätt som folk, i vita veckor, ser svarta prickar?
- Förmodligen. Men vid närmare syn såg jag det var några ur svan-
gänget som repeterade inför nyårsrevyn, som är försenad på grund av
vädret, trots den skall handla mycket om väder.
- Deras revy har väl alltid varit mest munväder och oftast ute i dåligt
väder.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback