Korparna på Kallskärslid. Akt 239. Bärgade i grymt vatten.

Korparna på Kallskärslid. Akt 239. Bärgade i grymt vatten.


Bilder: 1.Skjulet vid tidigt 1900-tal enligt foto av Wilhelm von Gegerfelt.
Skjulet har här planktak. Namnbrädan vid takets dropplist kommer från en
emigrantångare, Thorvaldsen, som förliste vid Hallands Väderö 1873.
Namnbrädan finns i dag inne i Skjulet, gavelvägg öst. Bild 2 Akt 213 och
bild 2 Akt 212 (28/1 07).
2. Bild 3 från Akt 213, 29/1 07. (Lugin 2007).
3. Bild av dagens Skjulet (Lugin 2006). Skjulet har idag taktegelpannor
efter många år med takpappstäckning (Bild 1 Akt 212 28/1 07).
4. När kameran inte existerade, eller inte var tillgänglig, kunde konstnä-
rerna göra intressanta iakttagelser. Oljemålningen av okänd konstnär an-
ses föreställa haveristen Carl Enock af Cimbrishamn, 1882.

Akt 230 2007-02-13

Bärgade i grymt vatten

- Gunin, låt oss återvända till den 12 maj 1882.
- Ok, Logut. Det var stormnatten, då fem fartyg blev vrak vid kusten
runt Torekov. Vi kommenterade förlisningen av det första fartyget,
”Carl Enock af Cimbrishamn”. Det var Akt 213, 29/1 07.
- När väl besättning och bärgare pustat ut kom nästa haverist, draggan-
des mot Ydre Halls klippor. Vid 17-tiden gick hon på, den av kapten
A. Torberntsson förda Mollösundsskonerten ”Castilian”. Hon kom i
barlast från Vorstrecht, under seglats till Hudiksvall, när hon tvingades
söka lä under Hallands Väderö. Men ”Carl Enocks” öde upprepades,
hon blev vrak innanför Svarteskär, norr om Ydre Hall.
- En båt, under ledning av lotsen Karl Romare, gick ut från hamnen i
Torekov. Principen var att i lä av haveristen, via en lina fastgjord i land
och i haveristens rigg, skulle besättningen läktras iland med båten.
- Samma princip som vid räddningen av den förlista engelske fullrig-
garens besättning vid Slättaröds allmänning 1848, enligt vår Akt 220
den 5/2 07.
- Ja, men 1882 var stormen tuffare och lyckan ogynnsammare. Läk-
tingsbåten kom akter om haveristen och kantrade i en brottsjö.
- Det var i den olyckan, i olyckan, som en medverkande yngling från
Torekov förolyckades och omkom.
- De övriga klarade av att rädda sig iland, tillsammans med de två besättningsmän från haveristen, som de lyckats få ombord.
- De övriga sex av haveristbesättningen försökte komma iland med
hjälp av en av fartygets egna livbåtar. Vid denna ytterst strapatsrika
och riskabla sjösättning och läktring omkom två besättningsmän.
- Denna med framgång begränsade räddningsauktionen var inte helt
avslutad förrän nästa haverist anmälde sig.
- Med full kraft från vind, bränningar och brottsjöar förliste skonerten
”Georg Washington”, bara ett stenkast från ”Castilian”, vid Ydre Hall.
- Det norska fartyget med presidentnamn, under befäl av kapten H. J.
Mörck och hemmahörande i Tönsberg, kom lastad med is från Dram-
men och var på resa till Horsens.
- Men stormen från Hallands Väderö ville annorlunda, och vräkte upp
henne på klipporna, lät en första brottsjö kasta riggen över bord och en
andra brottsjö bryta fartyget i två delar.
- Besättningen sökte sin räddning på taket till kajutan.
- Livräddarna ändrade taktik. Nu sändes en raket över kajutan. Den liv-
lina den bar med sig lyckades besättningen fånga upp och fastgöra i rig-
gen. Vid detta läge av räddningsoperationen spolades två man över
bord och kajutans tak slogs loss.
- Med hjälp av räddningslinan lyckades de övriga i besättningen ta sig
mot yttersta spetsen av Ydre Hall, där de togs emot av en ”hand i hand”
kopplad kedja av livräddare, med lotsen John Romare som ankare.
- De övriga fartygen?
- Nu fick Torekovsborna några timmars lugn i stormen, vad avsåg
haverister.
- Då passar vi på att ta lunch. Återkommer kl. 01.30 den 13 maj 1882.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback