Korparna på Kallskärslid. Akt 236. Alea iacta est ...

Korparna på Kallskärslid. Akt 236. Alea iacta est ...


Bilder: Tre vykort (1930-tal) över Hovs Hallar, ytterst på Bjärehalvön.
1. Flygfotovykort (Liljeqvist A/B Flygtrafik).
2. Vykort med Röde Hall mellan ”raukarna” (foto: Bernt Johansson).
3. Vykort med Röde Hall till höger i bild (foto: Atelier Sölling).
Anm: De röda O:na är redaktionellt inlagda i efterhand.

Akt 236 2007-02-17

Alea iacta est ...

- Logut, det har kommit några vykort, som jag misstänker, från våra
kusiner vid Hovs Hallar. De är visserligen undertecknade Sternidae.
- Gunin, det är väl en utmaning, att vi skall lista ut vad de är ute efter,
med tanke på vad vi just nu håller på med.
- De tycks ha glömt, efter alla dina år på Hallands Väderö, att du är
född på Hovs Hallar. De trodde kanske att de röda cirklarna skulle hyp-
notisera bort dig.
- Rubriken fick mig att tänka på Albert Einstein.
- Varför? Korten uppvisar att otal stenar.
- Jag vill minnas att det var 1924 som han började fundera på: ”Der
Herrgott würfelt nicht” / ”God does not play dice”.
- Hurså, ”Gud spelar inte tärning”?
- Dels årtalet, dels Einsteins tankar, om det i Guds värld finns frihet för
en skeppare, på en bark, att agera när naturkrafterna sätter åt honom.
- Du anar svaret?
- Jag vet. De får svaret med nästa akt.

Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback