Korparna på Kallskärslid. Akt 225. Fram framme.

Korparna på Kallskärslid. Akt 225. Fram framme.


Bilder: 1.- 4. Vykort, som visar något om Sjöfartsmuseets utveck-
ling under 1930-talet och 1940-talet.
Foto: 1. - 2. A/B Almquist & Cöster 3. G.Brink 4. H. Lindenhag
5. Museet 2005 (Foto: Gunin)
6. Vykort (delaj) 1960-talet. Foto: Giovanni Trimboli. Renovering pågår.

Akt 225 2007-02-09

Fram framme

- Gunin,.kom de fram?
- Säker Logut. Till Ramsjöstrand och Fram. De köpte, för egna
riskpengar akterskeppet, ,som fraktades till Torekov. Akterskeppet
från Fram af Brantevik fick bilda en yttre krans kring kajutan från
Hoppet av Länna.
- Något av en frälsarkrans, vad gällde utseendet, för det nyskapande
sjöfartsmuseet. Runt åren 1935-36 bör det hela ha varit i hamn.
- I hamn? Kombinationsskeppet ligger så högt över hamnvattnets yta
som var och är möjligt. Vacker utsikt åt alla håll.
- Museet har kompletterats och renoverats, alltefter. Exempelvis Salt
Peter, Cleopatra, länspump för vindkraft, nakterhus, capstan och en hel del annat, bl.a. några gallionsbilder.
- Inne i museet har det varit variationer och kompletteringar.
- Tyvärr, dessvärre, även stölder.
- Jag vill minnas att underhållet av akterskeppet blev komplicerat.
- Ja, skrovet rekonstruerades i betong, omöjligt för den oinvigde att
upptäcka. Diskret är även takets renovering, liksom lanterninernas,
med kopparplåt.
- Möjligen är det lite störande att den renoverade mesanmasten ham-
nat i en flaggstångssax.
- Nej, jag tror inte det stör nämnvärt.
- Du har talat om folk, som varit involverade i tillkomsten. Vilka var
de? Enskilda eller en utvald grupp?
- Ja. En grupp består ju av enskilda, med ett medvetet eller under-
medvetet intresse. I en grupp kan idéerna stötas och blötas till ett
realistiskt slutresultat.
- Jag utgår ifrån att en minoritet var politiker. Politiker i grupp leder
tyvärr alltför lätt till gruppknäpp, med kända följdverkningar.
- Låt oss se i en namnlista från det sammanträde som konstituerade
föreningen Torekovs Sjöfartsmuseum den 10/10 1934.
- David H. Andersson
- Kustöveruppsyningsman.
- Gustav de la Motte.
- Lots och medverkande i väderötrafiken.
- Sture Holmberg.
- Köpman, handlare och entreprenör.
- Nils Kullenberg.
- Sjöman och mångårig i väderötrafiken.Hamnoriginal.
- Alfred Lundin.
- Skutskeppare, fiskare och medverkande i väderötrafiken.
- Dessa personer kom att utgöra föreningens första styrelse under
ordförandeskap av David H. Andersson. Vidare medverkade vid
mötet i oktober Wiktor. J. Paulsson.
- Torekovs egen, högt ärade, polisman.
- Friden Kullenberg.
- Kustvakt och mångsysslare, bl.a.i väderötrafiken.
- Carl Möller.
- Sjökapten.
- Ernst Kullenberg.
- Kustvakt, konstnär och rörelseidkare, bl.a. i väderötrafiken.
- Gustav ”Gutte” Lindberg.
- Snickare och fiskare samt medverkande i väderötrafiken.
- John Romare.
- Fyrmästare här på Väderön en tid. Byggde villa Öbo.
- Jag har letat efter politiska aktiviteter hos dessa elva personer
under den aktuella tiden.
- Och?
- Urvalet av intresserade personer var begripligt begränsat, och den
verkliga makten låg i Skjulet, när det hölls ”börs”. Men, bland de nu
nämnda saknas minst en person, som tillsammans med S. Holmberg
och G. Lindberg kom att betyda mycket för Sjöfartsmuseets utveck-
ling , nämligen sjömannen, styrmannen, kaptenen och konstnären
Nils Petter Severin Bruce, till vardags Petter Bruce, skaparen av bl.a.
Salt Peter och Cleopatra.
- Namnet Petter Bruce lär flyga upp fler gånger.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback