Korparna på Kallskärslid. Akt 221. I bortglömda ekars marker.

Korparna på Kallskärslid. Akt 221. I bortglömda ekars marker.


Bilder: Hallands Väderös största ek i Ravnahultet, Nörre skog.
1. Foto: Eric Lindström, 1982 2. Foto: Vykort K Gustavsson (1986?)
3. Foto: Vykort K. Gustavsson (1990?)

Akt 221 2007-02-06

I bortklömda ekars marker

- Gunin, läste du under HÄLSA i Nordvästra Skånes Tidningar
förra tisdagen?
- Logut, det har jag glömt.
- Misstänkte det. Annat har vi också glömt. Som du då inte minns,
så snackade vi om eken i Ravnahultet i Akt 218, den 3/2 07. Där
hade vi tre bilder, från respektive 1911, 1933 och 1997.
- Väldigt vad du minns. Tre saker på samma gång. Gratulerar.
- I artikeln enligt ovan, fick jag veta vad som kan förbättra både
minne och hjärnkraft. Ett tillskott av folsyra..
- Ja, ja. Det gäller enbart er oldboys. Dessutom kan denna B-vitamin
rubba B12-balansen. Detta kan ge hjärtrubbningar, depression och
blodbrist samt risk för kommande demens. Du ser faktisk blek ut, du
liknar nästan en gråtrut. Du känner ingen yrsel?
- Det har jag inget minne av. Där ser du. Jag är helt fri från folsyra.
- Nåja. Skämt åsido. Vi kan konstatera att gapet mellan 1933 och
1977 var stort, och de sentida vykortsfotograferna bortglömda.
- Detta har vi lagt på minnet och i någon mån täppt till luckan.
- Du, nu minns jag, när du sa ”gapet”, vi måste flyga till Ulagaps-
kärret och kolla in eken där.
- Vi gör så. Kärt barn har många namn, Uglagapet, Ulvagapet och
Ulagavet, för att bara minnas några.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback