Korparna på Kallskärslid. Akt 405. På spåret.

image420

Akt 405                                                                         2007-12-29

  

"På spåret"

  

- Du fik fikon, min kära Kajak. Jag såg SVT:s "På spåret" i går. Därifrån

hämtades sanningen hem, via KingstonJamaica.

- Vad bubblar du om, min älskade Sugus?

- Sodavatten. Du påstod i Akt 401 att sodavatten inte gick att blanda med

rom - till en anständig drink. Jag säger bara "mohito". Rom, sodavatten,

socker, lime och mynta. Din orediga hjärna fick tingens ordning på lut, inte

enbart kabeljon.

- Jag minns "mohito" från Brasilien. Sodavatten där hade varit att skriva un-

der sin egen dödsdom. Du gör din drink, jag gör min.

- Nåja, inga problem då. Men "På spåret" och dagens NST, Nordvästra Skå-

nes Tidningar, s. B6, om perrongen vid stationen i Båstad, födde en tanke i

min hjärna.

- Gratulerar.

- Stationen ligger för högt för tågen. Av den anledningen pågår ett tunnel-

arbete för att minska ner uppförsbacken vid Hallandsåsen.

- Ja, loken slirar på våta löv. Men det vill även till dubbelspår. Vad var det

för problem du såg?

- Trots att stationen ligger för högt når inte tågen ner till marken, till perrong-

en. Om nu marken sänks via en tunnel, måste ju avståndet, höjden, mellan

tåget och marken öka än mer. Förklara det om du kan.

- Jag kan förklara det på många sätt. Studera och reflektera över taxen Rambo

nästa gång du ser honom här på Hallands Väderö eller i Torekov. Han är ju

ingen variant av "svävande mattan". Repetera gravitationslagen. Men framför

allt, nästa gång du blandar din "mohito" så späd ut den med så mycket soda-
vatten du kan komma åt.

- Märkligt. Jag trodde problemet var ekonomi. Vilket som var billigast, att

sänka ner rälsen vid perrongen 74 centimeter eller öka på perrongens höjd

med motsvarande mått, bygga en ramp. Möjligen en kompromiss, 37 cm åt
vardera hållet. Mer sodavatten i din drink och du hade varit mer mottaglig

för gäck. Problemet är allvarligt.



Vi har placerat vår blogg i <a

href=http://bloggkartan.se/registrera/24919/torekov/

>Torekov</a> på bloggkartan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback