Korparna på Kallskärslid. Akt 149. Snedseglare?

Korparna på Kallskärslid. Akt 149. Snedseglare?


Bilder: Ur familjealbumets vykortssamling från Hallands Väderö.
Måsar över Kappelhamnskären (G. Brink 1930)

Akt 149 2006-10-07

Snedseglare?

- Gunin, vad i hela fridens störda rymd sysslar måsfåglarna med?
- Lugin, tre alternativ kan jag tänka mig. Möjligen jagar de ollon-
borrar, men föga troligt i den biotopen. Möjligen är en salig mängd
av dem löpska, men föga troligt med hänsyn till årstiden.
- Löpsk förknippar jag med tikar, honhundar. Men jag förstår att du
menar det är som vid brunsttid för måsbrudarna.
- Ja, löptid. Men löptid kan vara mycket annat.
- Jag känner väl tiden mellan skuldsedelns utställande tills den dag
den skall regleras. Vanligtvis alldeles för kort.
- Det är också tiden för en partikel att tillryggalägga en viss sträcka.
Här har vi kanske det tredje och sannolikaste alternativet till deras
irrationella beteenden, de är snedseglare.
- Nu får du förklara dig. Jag vet att du gärna betraktar vissa fågelarter
som partiklar, med tanke på deras hjärnstorlekar. Därtill anser du att
deras flygövningar saknar entusiasm och glöd, d.v.s. de är oladdade;
med andra ord, du anser tydligen att de har låg rörelseenergi. Har jag
rätt? Och att du stöper vissa av folkets politiker i samma form.
- Med snedseglare i detta avseende menar jag att måsarna flyger
orationellt och utanför fysikens grundläggande lagar. Vi som ofta
flyger långa sträcker har lärt oss villkoren. Mot- eller medvind till
eller från Torekov, oftast sidovind vid Kullaflygning.
- Du menar måsarna flyger utan att känna till de elementära aero-
dynamiska förutsättningarna?
- Ja, de tror att flyga fram och åter i samma med- och motvind blir
likvärdigt med att flyga tur och retur i vindstilla. Liksom de tror att
flyga i sidovind ger lika mycket med- som motvind.
- Det kan kanske förklara bildens koasliknande förvirring. De söker
ständigt icke befintlig medvind, inte ollonborrar. Stackare.
- Vi ber inte om medvind, vi lär oss flyga.


Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback