Korparna på Kallskärslid. Akt 161. Korpens öga - om näthinnans dröm eller verklighet.

Korparna på Kallskärslid. Akt 161. Korpens öga - om näthinnans dröm eller verklighet.


Bilder: En fladdrande flagga förbryllar (Foto: Gunin oktober 2006)

Akt 161 2006-11-05

Korpens öga – om näthinnans dröm eller verklighet

- Gunin, den gick fort. Den hade bråttom.
- Ja Lugin, trots oktober är årets längsta månad.
- Hur menar du? Det finns fler månader med 31 dagar. Jag upplever
oktober som grå, trist och långdragen. Det var inte tiden utan vinden
jag syftade på, den senaste stormen. Vid Hallands Väderö fyr upp-
mättes 30 m/s i stormbyarna. Det gick fort att flyga från Pinus den
Höge till hamnen i Torekov under stormdagen.
- Låt mig först påpeka att oktober är en timme längre än de övriga
31-dagarsmånaderna på grund av återgång till vintertid, + 1 timme.
Visst, det gick fort österut i den väst-nordvästliga stormen. Men hur
kom du ut till Väderön igen? Minns vår akt 149 om snedseglare.
- Jo du, jag bidade min tid och väntade ut stormen. Under tiden satt
jag och betraktade en flagga. Den fladdrade hela tiden.
- Du undrar varför? Jag undrar om du sov på dina lektioner i elemen-
tär aerodynamik och fysik i största allmänhet. Blåste vinden ditt
huvud fritt från alla luftströmningarnas lagar, exv. att i en gas som
luft, avtar trycket med ökande hastighet. På en flagga i jämn vind
kan det inte undvikas att det någon gång uppkommer ett litet veck i
flaggan, så att det bildas en förhöjning, som tvingar vinden till
hastighetsökning för att hinna med omvägen över vecket. Därvid
sjunker lufttrycket över förhöjningen, med resultatet att det ur-
sprungliga lilla vecket i flaggan blir större. På flaggans andra sida är
ju trycket normalt. Resultatet blir ett fladder. På grund av vinden rör
sig vecket nämligen längs flaggan.
- Tack för din föreläsning. Jag kan flyga. Jag sa att jag avvaktade
tills stormen bedarrat. Men flaggan fladdrade likväl. Förklara det, du.
- Du, när en hjärna som din varit utsatt för en längre tids stirrim-
pulser, exv. från en fladdrande flagga, tar det ganska lång tid innan
den förmår acceptera att det skett förändringar. Det har du efter
Kajak. Han ser fortfarande Sugus som en ung och vacker korpbrud.

Vi har placerat vår blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback