Korparna på Kallskärslid. Akt LXXI. Björntjänst?

Korparna på Kallskärslid. Akt LXXI. Björntjänst?


Hedlund i Rådom

Akt LXXI 2006-03-30

- Gunin, känns det inte bra nu?
- Lugin, vad tänker du på? Om du nu kan tänka efter ditt avslöjande
i förra akten, hjärnan tömd på celler.
- Nuder.
- Skatan eller finansministern?
- Jag förespådde ju en bra känsla.
- Ok. Vad har Pär Nuder nu kommit på för positivt?
- Huvudrubriken i gårdagens SvD (29/3): ”Socialdemokraterna vill
sänka fastighetsskatten”. Vad ger du för den? Och i etermedia sam-
ma dag hängde Peter Eriksson på för mp. Ingen hejd på villighet.
Till och med vänsterpartiet ville visa god min.
- De har alla alltid velat i den frågan
- Nu stal du. Påminner om Nuder. Skatan alltså.
- Jag vet vad du syftar på. Gamle bondeförbundaren och centerleda-
ren Gunnar Hedlund i Rådom: ”Vi i Bondeförbundet vill och har all-
tid velat”.
- Nej, jag syftade på samma Hedlunds favorituttryck inför alla nya
reformer: ”Vi skall inte skjuta björnen förrän vi sålt skinnet”.
- Nu är jag verkligen orolig för dina hjärnceller. Han ville inte sälja
skinnet förrän björnen skjutits. Han var försiktig, den gamle skogs-
mannen. Han ville inte realisera fiktiva varor.
- Tror du de nämnda dagspolitikerna tänker lika klokt och lurigt?
- En logisk liknelse är att inte beskatta huset förrän fasaden är såld.
- Du menar att viljan är fiktiv, mer beroende på att det är valår än på
hänsyn till att en del kanske måste flytta innan huset är sålt.
- Pär Nuder signalerar inte att han vill slopa fastighetsskatten, enbart
att han vill sänka den, men inte hur och när.
- Ska vi tipsa honom om, var i sundet mellan Torekov och Hallands
Väderö det är tillräckligt djupt, för att för tid och evighet sänka
fastighetsskatten?
- Gratulerar till några nya hjärnceller.




Jag har placerat min blogg i

Torekov
på bloggkartan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback