Korparna på Kallskärslid. Akt LXII. I ankdammarna.

Korparna på Kallskärslid. Akt LXII. I ankdammarna.


Hälledammen på Hallands Väderö.
Äldre och nyare vykort

Akt LXII 2006-03-16

I ankdammarna

- Lugin, vad berordet på, tror du, att det inom räddningstjänsterna är
så svår att släcka bränder?
- Gunin, brist på vatten. I Torekov är det ju ofta förbud att vattna
sina gräsmattor, samtidigt som risken för gräsbränder ökar. Jag
uppfattar detta som en logisk loop.
- Jag menar bränder i överförd mening. Nu är jag på metaforer igen.
- Ok, jag förstår vad du syftar på. Vi beskrev konflikten inom brand-
väsendet i Båstad, i vår akt XXXVI, uppsägningar i Torekov.
- I tisdags läste jag parallellt Nordvästra Skånes Tidningar och
Kristianstadsbladet. Båda speglade eldfängda förhållanden inom
Räddningstjänsterna i Kristianstad och Helsingborg.
- Du syftar på NST-rubriken ”Krisen allt värre på brandkåren”
(s. B8 den 14/3).
- Ja, och ”Jargongen är ett problem” i Bladet den 11/3.
- Pyrande härdar med politiker, chefer och personal.
- Men det verkar vara olika bevekelsegrunder. Besparingar alternativt
arbetsmiljö.
- Många upplever dessa begrepp som synonyma, på något sätt.
- Vi får väl hålla klorna att konflikterna är lösta när snö smält undan,
markerna torkat och gräsbränderna börjar blossar upp.
- Och om inte?
- Då får vi hoppas att bränderna i skog och mark bara skadar de många
töntiga ställningar, som finns uppsatta på snart sagt alla fria gräsytor,
för meningslös affischering inför höstens val.
- Ja, de reella miljöfrågorna tar semester under valkampanjen.
- Men det finns politiker som är riktigt roliga. Mona Sahlin (s), samhälls-
farlighetsminister, skriver i dagens SvD (16/3 s. 5 Brännpunkt) att vind-
kraft är en lönsam energiproduktion. För några har miljöfrågorna semester
hela året.
- Nej, jag gillar henne. Hon är den ende jag läst som kan förklara varför
energi till ständigt ökade kostnader blir allt billigare.
- Du, det är kanske bra att brandkårerna slås ut av trätor, så de inte kan
hindra bränder. Det är ju en fråga om energibekämpning.
- Och energi behöver vi.
- Du verkar trött. Följ med till Hälledammen, så skall jag fixa dig en bra
energidrink.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback