Korparna på Kallskärslid. Akt LIX.. Sjuttio år och ännu en liten lönsam lintott.

Korparna på Kallskärslid. Akt LVIX.. Sjuttio år och ännu en liten lönsam lintott.


Eld ej att leka med
(Fotomontage: Gunin 2006)

Akt LXI 2006-03-15

Sjuttio år och ännu en liten lönsam lintott.

- Lugin, lunchen väntar. Men innan du sticker, vad vet du om stickor,
nu inför bobyggartider?
- Du Gunin, jag säger bara ”600 miljarder stickor”. Det du, sticker
hål på de flesta rekord.
- Har någon samlat så många? Verkar omöjligt. Helt sjukt.
- Har du inte läst dagens tidningar? Solstickans lilla lintott, konsnä-
ren Einar Nermans son Tom, har nu varit tändsticksaskens prydnad i
70-år. Han ligger kanske bakom försäljningsframgången. Men som
sagt, han har hållit på sedan 1936, utan att ha åldrats en dag.
- Jag har för mig att försäljningen bidrar till behjärtansvärda ända-
mål, bl.a. solstickspriset sedan 1986.
- Beakta att dessa stickor har en farlig ända, som kan leda till en ända
av förskräckelse.
- Låt mig slippa gissa.
- Tänk dig alla rishögar, som folket samlar ihop under vårens ans-
ningar av trädgårdarna. Ligger och skräpar. Våra vänner bland små-
fåglarna börjar bygga bon i dessa rishögar. Så plötsligt blir det påsk-
afton och folk blir som galningar. Fram kommer sprit och tänd-
stickor. Under skrål och sång får rishögarna och fåglarnas bon skatta
åt förgängelsen.
- Just så. Sen blir det någon sorts da capo under valborgsmässoafton,
på de högar som överlevt påsken eller alstrats av mindre alerta träd-
gårdsägare under mellantiden.
- Samma sorts tändstickor, mer sprit samt såväl tal som sång.
- Tur vi har våra bon högt över folkets förstånd och räckvidd.
Jag känner verkligen med våra småfågelvänner.
- Men våra lata släktingar bland kråkor, skator, råkor och kajor
plockar gärna kvistar och stickor ur dessa högar till sina bon.
- Det är ju ändå inte riktigt så att den enes död är den andres bröd.
- Nu hänger jag inte med.
- Biet sticker och dör. Tändstickan sticker till och dör, brinner upp.
- Jo, men vem är den andre, den som får bröd? Rishögen brinner ju
även den, och dör till förgänglig aska
- Den senaste var förskollärare Evy Blidberg, som fick solstickepri-
set på 100.000:-, 2005, för sina Lekotek.

- Tack och lov. Jag trodde du skulle komma med Nuder, som ohäm-
mat och okritiskt plockar på sig av det som andra jobbat ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback